13 november 2007

Danmarks val

Idag har danskarna möjligheten att välja - och välja bort. Och förhoppningsvis väljer de bort Dansk folkeparti och Pia Kjærsgaard. Deras pr har ju tidigare handlat om att lansera sig som gemytliga livsnjutare. Eller i alla fall är det den bild vi har stämplat dem med. Men på senare år har ordet "Rasism" dykt upp istället.

De gånger jag har varit i Danmark har människor verkat gemytliga, men man vet ju aldrig vad som gömmer sig under ytan. Jag har inte märkt av några rasistiska tendenser, men jag har lagt märke till att Danmark inte är lika internationellt som Sverige, det är inte samma mosaik av människor.

Danskarna säger fortfarande "neger" om en svart person. I mina öron låter det både rasistiskt och gammaldags, men - efter vad jag senare har förstått - har det inte samma negativa betydelse som i Sverige. Men jag kan ändå inte undgå att hoppa till om jag hör ordet.

Jag hoppas i alla fall att danskarna idag väljer ett parti som de kan stå för och att det partiet inte står för rasism.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lad os håbe, at den nuværende regering bliver væltet og Danmarks gode internationale renome genoprettet. I dag er i sandhed en vigtig dag i Dansk politik. Danskerne er gemytlige folk og ikke mere racistiske end vores scandinaviske broderfolk. Måske er danskerne mere bondske og provincielle end svenskerne, og det kommer til udtryk som en frygt for det fremmede. Jeg har dog en stor tiltro til, at danskerne vælger "rigtigt" idag.

ps. ordet "neger" er ganske neutralt i dansk.

Anonym sa...

Man kan ge hur många exempel som helst, men den svenska attityden tycks vara "det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal".
Och den attityden tycks personifieras av dig...

Anonym sa...

Jag får för mig att det är ett större glapp mellan invandrare och danskar än mellan invandrare och svenskar. Jag tror att Sverige är mer internationellt. Men jag tror inte svenskar tycker danskar är särskilt "konstiga" eller att vi själva är mer "normala". Och jag tror inte att rädsla för det främmande är en mer naturlig mänsklig egenskap än nyfikenhet på det främmande. Och ofta är nyfikenheten större än rädslan.

Sara sa...

Det verkar som att många sådana här partier har vind i seglen i Europa just nu, vilket är ganska skrämmande. För övrigt håller jag inte riktigt med om tolkningen av"den svenska attityden"...

Anonym sa...

Hahaha :-D Din våta dröm slog inte in! PINSAM BLOGG! Danskarna gav DF mer stöd och mer mandat...

Anonym sa...

Det der er "pinsamt" her er at du er anonym og ikke har mod til at give dig til kende. Det er smaa folk som dig der ikke forstaar hvilken verden vi lever i, det er "gamlinger" der aldrig har set en ikke-hvid og det er typisk mennesker der generelt er utilfredse med livet og skal finde nogle at skyde skylden paa. Det er de fok der stemmer paa DF. Tro mig, jeg kommer fra provinsen hvor DF ofte finder deres vaelgere. Interessant er det ogsaa at mange af DFs vaelgere oprindeligt kom fra Socialdemokraterne.. Jeg har aldrig i mit liv stemt til venstre for midten men det ville have vaeret anderledes denne gang hvis jeg kunne have stemt. Ikke fordi jeg er imod liberal politik men fordi jeg er imod at uintelligente mennesker paa hoejrefjoejen saetter dagsordenen. Jeg mener alle mennesker burde bosaette sig i en by som London saa de kan opleve hvad et multikulturelt samfund indebaerer. Og hvis fok stadig mener at det ikke fungerer saa lad dem have den holdning, men i det mindste har de oplevet det. Du skulle skamme dig over at gemme dig bag et anonymt brugernavn.

Lisa Christensen sa...

Anonym 10:44, 13 november: Ja, det hade jag också hoppats, men tyvärr fick Pia Kjærsgaard fortsatt stöd. Men jag är tillsammans med en dansk och har många danska vänner så jag vet att alla inte resonerar som hon gör :)

Eva: Jag tror inte heller att svenskar tycker danskar är konstiga. Och var är egentligen "normalt"? Vissa är rädda för det främmande och andra lockas av det. Det beror nog på hur man är som person.

Sara: Ja, det är verkligen skrämmande. Och tyvärr verkar det även finnas vissa svenskar som delar de där tankegångarna...

Jakob: Håller helt med dig :) Jag gillar verkligen att London är så internationellt. Här kan inskränkta människor lära sig att människor från andra länder varken behöver vara konstiga eller onormala. Om man nu vill definiera det konstiga som något negativt och det normala som något positivt...

Det Mörka Hotet sa...

Tyvärr blev det inget regimskifte i Danmark, men givetvis så respekterar jag deras val och de verkar ha en annan syn på invandrare och flyktingar än i flertalet andra länder.
Däremot så blir jag fortfarande - efter alla dessa år - lika ledsen, besviken och frustrerad på människors reaktion när jag talar flytanda svenska (med östgötsk dialekt) eller engelska (med amerikansk dialekt). DET om något visar människors fördomar och synsätt på människor som kommer utanför Europa.

Likartat är det när det kommer till namn: då jag har ett svenskt namn behandlas jag utifrån en annan kontext än den när människor fortfarande är osäkra på mitt namn. Ofta väntar jag in i det längsta på att säga vad jag heter - förutom mitt förnamn - just för att jag vill se hur de behandlar en mörkhyad/invandrare.

Samuel

Lisa Christensen sa...

Samuel: Det är svårt att förstå att vissa inte inser att detta är 2007 och att man kan vara svensk utan att ha blont hår och blå ögon. Jag förvirrar också folk. Mitt efternamn, utseende och nationalitet går inte alls ihop.