18 oktober 2007

Så är man i Sveriges coolaste stad... eller?

Jag hade nästan glömt hur vackert det är, glömt hur sagolikt vackert det kan vara att flyga in över Sverige precis när solen har börjat sänka sig och det fortfarande är ljust och himlen speglar sig i alla små sjöar och träden är gröna och gula.

När jag kom in till Stockholm hade det börjat mörkna. Det var solnedgångsfärger och stadens ljus glittrade i Mälaren och jag tänkte att det här är i klass med Prag, i klass med Paris.

Ja, kära vänner, som ni har förstått skriver jag från Stockholm och jag är förälskad. Är det bara inte en underbar stad?

Stockholm har ett gott rykte utomlands, men tyvärr kan man inte säga detsamma här hemma. Många från andra svenska städer tycker visst att vi är snobbiga, dryga, kalla och jag vet inte vad. Är det verkligen så? Jag tycker förstås inte det, men jag är ju partiskt. Det är lite med i andan i halsen som jag erkänner att jag är från Stockholm när jag träffar andra utlandssvenskar (som inte är från Stockholm).
Sedan försöker man överbevisa dem om att man inte alls är mallig eller otrevlig. Och när jag är i Göteborg vågar jag knappt öppna munnen.

Jag vet förvisso en stockholmare som tycker att de som kommer från Malmö är från landet och allt norr om Stockholm är Norrland. Jag träffade också en stockholmska i Nice som sa till en norrländsk tjej att "Ni bara dricker där uppe i Norrland, för ni har ju inget fööör er! Det finns ju inget att göööra! Men i Stockholm, där sitter vi bara och myyyyser..." (Tänk er Lidingödialekt.) Men det hela var lite av en parodi. Det var svårt att avgöra om hon verkligen var allvarlig eller om hon drev med sig själv. Och de flesta stockholmare är i alla fall faktiskt mer öppna än så, det kan jag intyga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dom där "snobbiga, dryga och kalla" stockholmarna är ju oftast inte ens äkta stockholmare utan folk som flytt nån trist håla på landet och ska vara så jäääkla coola och "stockholmska"! Ganska lustigt faktiskt.
... Eller egentligen inte, eftersom vi stockholmare får ett oförtjänt dåligt rykte.

Lisa Christensen sa...

Det är faktiskt helt sant. Jag har också tänkt på det. Många som flyttar till Stockholm vill leva upp till Stockholms-myten och vad de TROR att det innebär att vara "stockholmsk".

christel sa...

Jag känner samma sak som du när jag kommer till Stockholm, även om jag aldrig bott där så är det en grymt vacker stad!

Nejdå, det finns ju inte så mycket att göra i Norrland än att dricka eller hur var det nu? Jag är ex-Kirunabo och flera gånger fått frågor om jag bor i kåta och hur många renar jag har. Jag brukar driva på och köra med att vi bor i igloos och liknande. Suck, vissa dryga människor har ingen koll på sitt land.

Lisa Christensen sa...

Christel: Folk tror att man lever i en kliché ibland. Det är inte mycket att göra, mest synd för dem att de inte vet bättre. Vissa utomlands tror ju att det går isbjörnar på gatorna i Stockholm också. Det är rätt komiskt.