11 oktober 2007

När ska man bli vuxen och våga köra bil?

Jag har ett stort problem. Jag vågar inte köra bil i London. J ringer och undrar om jag inte kan köpa naanbröden de har i Tesco (och bara i Tesco). Men! Jag kan ju inte köra bil till Tesco... Jag kan bara köpa mat i Sainsbury's dit jag kan .

"Du kan resa ensam till New York, men inte köra bil till Tesco", säger J och jag försöker förklara att det är som att sätta ett barn i bilen. Jag har körkort, men jag kan bara inte köra bil. på vänster sida. i Londontrafik.

Det skulle på sin höjd gå att köra i en mini mellan Solna och Bromma. Men på Londons överparkerade gator där man måste fickparkera på några sekunder om det kommer en mötande bil som behöver ta sig förbi, där alla tutar om man bara tvekar en sekund, där människorna kör på fel sida vägen... Ja, ni förstår själva. Men så ser man 90-åringar och tonåringar köra bil så varför inte jag? Jag kan köra till parallellgatan och känna mig stolt. Det är patetiskt. Hur botar man bilfobi?

6 kommentarer:

Tankevågor sa...

Förstår dig. Skulle inte vilja köra bil i London. Min man har gjort det och klarar av det men aldrig jag.
Jag åker buss, T-bana eller taxi när jag är i London. Mest av allt tycker jag om att gå och vandra i den staden, då hinner man se mycket och fota under tiden.

Men hur länge ska du bo där? Jag tror du kommer att vänja dig och köra bil där också till slut.

Unknown sa...

Skulle heller aldrig våga köra bil i London :)

Lisa Christensen sa...

Londongirl: Jag vet inte hur länge jag kommer bo här. Men max 3 år. Jag antar att man får ta baby steps och börja köra på lugna gator.

Top Noir: Skönt att andra också känner på samma sätt :)

Anne sa...

jag förstår dig precis! jag är precis likadan. har inte kört i stockholm, absolut inte Frankrike. Konstigt nog var jag nära att köra i vänstertrafikens Melbourne

Sara sa...

Jag är inte ensam! Jag som till och med har hjärtat i halsgropen när jag kör svensk landsväg har inte vagat köra i Frankrike... Tills i vintras da jag tog mod till mig och började "övningsköra" i Montpellier. Gaaaah! Men vilken lycka när man kommer över fobin... Nästa grej är fickparkering inne i city. ;)

Lisa Christensen sa...

Anne & Sara: Gud, vad skönt att det finns likasinnade! Jag har med panik kört på motorvägen i Frankrike och Schweiz och J lyckades t.o.m SOVA under tiden... Nu ska jag till Sverige och kanske kan man övningsköra lite i någon Stockholmsförort för att få upp självförtroendet lite.