2 oktober 2007

Dyra toaletter

När jag bodde på B&B någonstans i sydöstra London och var ny i stan hade B&B-familjen bilder på en ung David Beckham (som de kände) i hallen. Det här verkar lovande, minns jag att jag tänkte. Ett första smakprov på London och redan andrahandskontakt med David Beckham. Men det var också då man fick ett första smakprov på engelska toaletter. Med heltäckningsmattor. Man hade trott att det bara var en elak skröna, men där var de. Röda och fluffiga och ganska äckliga med tanke på hur många gäster som använt toaletterna.

Det där med engelska toaletter är faktiskt ett helt kapitel för sig. Engelsmännen verkar ha ett personligt förhållande till sina toaletter (kanske på grund av allt öldrickande). De kallar dem bl.a för "John" (eftersom det lär vara en man vid namn Sir John Harington som uppfann toaletten).

Offentliga toaletter på varuhus saknar som tur är heltäckningsmattor och är gratis, men ska man gå på toaletten på en restaurang kostar det. Även om det är ett tjusigt ställe. Eller speciellt om det är ett tjusigt ställe. Då sitter det nämligen en person vid handfaten och räcker en pappersservetter när man har tvättat händerna. Det finns också ett utbud av parfym till ens förfogande. Men även om man väljer bort denna lyx förväntas man ge dricks för pappret att torka händerna med. Det kan bli ganska pinsamt om man har glömt att ta med sig plånboken till toaletten. Det kan också bli ganska dyrt om man dricker för mycket. Men det ska visst vara dricks på allt här, det är väl någon slags alternativ beskattning. Har aldrig varit med om det i Sverige, att det sitter en uttråkad toalettmänniska och matar en med pappersservetter när man har tvättat händerna.

Toalettbesök runt om i världen kan innebära en kulturchock. Här är det i alla fall inte frågan om hål i marken eller parfymerat, rosa toalettpapper som i Frankrike. Eller en dusch som är placerad mitt över toalettstolen som i Danmark (vad sägs om two in one när man har bråttom?). I Japan lär de mest innovativa toaletterna finnas. De kan vara självlysande och ha fjärrkontroll. Men eftersom jag inte har varit i Japan ska jag inte uttala mig för mycket om det.

Det enda jag kan säga är att min toalettfobi har intensifierats sedan jag flyttade till London.

3 kommentarer:

Miss Marie sa...

haha, jag kommer ocksa ihag forsta gangen jag hittade ett badrum/toalett med heltackningsmatta i england, det kandes sa himla ackligt! o sa tycker jag det ar konstigt att dom bade i england o frankrike har toalett for sig och badrum for sig, sa att man maste ta pa tva dorrhandtag innan man tvattar handerna, det ar riktigt snuskigt tycker jag...

christel sa...

Jag känner också igen det där... och jag tror att min toalettfobi ökar ju mer konstiga toaletter jag ser... Jag ska uppdatera om japanska toaletter när jag ser dom :)

Lisa Christensen sa...

Marie: Jag förstår inte heller poängen med att ha handfatet i ett annat rum än toaletten. Kanske är det därför som många inte tvättar händerna efteråt... Brrr!

Christel: Ja, du får hålla mig uppdaterad om japanska och andra toaletter som du möter på vägen :)