4 februari 2009

Passion

Jag är besatt av passionsfrukt. Minns inte att jag tyckte att det var något speciellt när jag bodde i Europa, men det kanske går bättre ihop med värme och Seychellerna?

När jag är i Sverige är jag mer förtjust i saltlakrits (det förlorade lite av sin tjuskraft när jag bodde i Frankrike och mitt svarta godis smalt ihop till en enda stor salt klump). I UK var jag tokig i Walkerssensationschips vilket här i värmen inte ter sig speciellt lockande. I USA kunde jag inte få nog av jordnötssmör och sylt på amerikanskt fluffigt bröd. Försökte senare återuppliva grejen på svenskt, hälsosamt bröd. Det gick liksom inte.

En annan sak. Passionsfrukten här är inte så där skrynklig som i Sverige. Här är skalet gult och lent, möjligtvis rosa. Ibland börjar den knöla ihop sig men då är det hög tid för att äta upp den. Varför ser svenska passionsfrukter lika förtorkade ut som Ismannen? Är det den skandinaviska kylans inverkan? Eller är det olika sorter?

10 kommentarer:

Pumita sa...

Mm, jag gillar också passionsfrukt! Har alltid undrat över det där konstiga skalet. Kan det bero på att den plockas omogen eller nåt?

Anonym sa...

Passionsfrukt är min passion! ;) Speciellt gott på cheesecake.

Förresten, Estrella har (ny)lanserat salt- & vinägerchips!! Inte lika bra som engelska men jag klämmer (minst) två påsar i... ja, veckan!

Anonym sa...

P.s Det är olika sorter, därför finns det både gula och "lila". Fast innehållet är alltså samma :)

Millan sa...

Mums! Jag alskar passionsfrukt. Men jag gissar att de jag koper pa Sainsburys smakar valdigt trist i jamforelse med de du far tag pa!!
Haha appropa inlagget nedan! ~Ja snacka om kulturshock!

Tankevågor sa...

Ja det Är gott med passionsfrukt. Antagligen ännu godare där du är nu förstås. :-)

Ingela sa...

Ett mail väntar i inkorgen!

Och du är utmanad på min blogg!

Kramar

Sara sa...

När jag bodde i Taiwan köpte vi säckvis med passionsfrukt, för nästan ingenting... Det är lyx!

Nadia sa...

Passsionsfrukt är ju ljuvligt gott!
Synd bara att de är så dyra och små hemma.

I Sydamerika har jag smakat än variant på passionsfrukt som heter granadilla, har även sett den på ICA maxi under samma namn för 20kr styck... Den är stor som ett äpple men ser likadan ut som passionsfrukten inuti. Smaken är väldigt lik passionsfruktens men jag föredrar granadillan eftersom den har en alldeles underbar smak, är sötare utan att bli jolmig och saknar passionsfruktens syrlighet.

Vilken lyx med passionfrukt i massor!
Då kanske man kan stå ut med att chips kostar 50 spänn. ;)

Jakob sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa Christensen sa...

Pumita: Jag tänker också att de kanske plockas omogna och sedan skrynklar ihop sig...

Ann: Aha, men jag tycker att de gula härnere smakar bättre. Men det beror kanske på att de är solmogna.

Millan: Passionsfrukt från Sainsburys är nog dyrare i alla fall.

Londongirl: Eller så är det för att jag aldrig riktigt upptäckte det i Sverige. Jag åt det ibland, men tyckte att det var så lite frukt. Här kan man vräka i sig!

Ingela: Tack för mailet, svarar dig snart! Kram

Sara: Det är verkligen en underbar och billig lyx...

Nadia: Åh, den frukten vill jag verkligen smaka! Låter underbart med en stor "passionsfrukt". Dyra pringles är för övrigt ingenting i jämförelse med de billiga frukterna här nere ;)