3 februari 2009

Dags för örhängen?

Jag och min "Tomboy"
.
I helgen tog vi bilen och körde till Anse Royal - en av de barnvänligaste stränderna den här årstiden. Där stötte vi på en brasiliansk familj och lite mer kulturkrockar. Vi har mött A och hennes dotter H tidigare vid Port Launay. Det var roligt att se lilla H för hon är bara en vecka yngre än Julie.

A berättar: "H älskar crackers!"
Jag: Hmmm, crackers... (Jag vill inte, men jag förvandlas förstås genast till en torr livsmedelverketsvensk igen.)
A: Ja, de är inte så salta.
Jag: (Salt!!) Ok.
A: Hon tuggar på kakor, hon älskar det.
Jag: (Socker!!) Ok.

Sedan undrar A om jag inte snart ska ta hål i Julies öron. Själv blev hon "tvungen" att ge sin dotter örhängen eftersom alla trodde att hon var en pojke.

7 kommentarer:

Thérèse sa...

Det där har hänt mig både i Spanien och Latinamerika, alltså att folk har undrat varför min dotter inte har hål i öronen. I sin spanska klass där barnen var 4-5 år var hon den enda flickan utan hål i öronen. Jag har hört att det förekommer att man tar hål i öronen redan på bb. Min dotter har inte tjatat om det men hon brukar ibland säga att hon vill ha örhängen när hon blir större.

Sara sa...

Det där med hål i öronen förekommer i många länder... Men det verkar vara lite ute i Frankrike i alla fall!

Lisa Christensen sa...

Thérèse: Brasilianskan menader att det var bättre att ta hål medan öronen var små och mjuka... Men jag tror inte att det är något för Julie. Kanske sedan när hon blir större och börjar fråga om det.

Sara: Jag tyckte inte heller att jag såg småflickor med örhängen när jag var i Frankrike. Å andra sidan la jag nog inte märke till barn så mycket på den tiden ;)

Basilika sa...

Manga lander verkar de kora med att gora hal i oronen per automatik pa bb. Min kompis har i Mexiko fick barn i december och pa bb-bilderna hade baby flickan redan hal i oronen. Sjalv tycker jag det ser lite laskigt ut pa sa sma bebisar...

Anonym sa...

Jag lyckades när jag var 4-5 år övertala min mamma att få göra hål i öronen, vet inte vart fick det ifrån, men jag minns det så tydligt när jag satt hos frisören och fick det gjort. Jag var nog nöjd med detta arrangemang tills jag var tio år då hade jag tröttnat på det hela och nu så har jag bara dessa hål som ett minne på mina örsnibbar. Men jag kom ihåg när jag reste runt i sydamerika att baby flickorna var klädda som små vuxna, allt skulle vara så sött.

Lisa Christensen sa...

Basilika: Jag gillar inte heller riktigt örhänge-looken på bebisar. Och kan det verkligen vara hygieniskt med ett sår sådär?

Lena: Jag ville också ta hål i öronen, men fick inte! När jag var 16 år gjorde jag äntligen revolt och tog hål, haha! Men jag kände mig verkligen som en förvuxen barnunge när jag gick till frisören... Tycker om att ha örhängen, men här på Seychellerna när jag badar mycket har jag dem inte i.
I många länder verkar det som om man klär barn mer vuxet. Det är nog mest i Skandinavien som det ska vara ur och skur och galonigt och barn ska vara barn.

Farmor sa...

Jeg tror ikke det er godt for et barn at få huller i ørerne. Det udsender et alt for voksent signal og ofte ser man infektioner forbundet med øreringe.
Børn skal være børn så længe som muligt. Anderledes forholder det sig, når de selv kan bestemme uden at være påvirket af gruppepres.