27 december 2007

En nyårsvädjan

Så fort julen är överstökad är det dags för nästa firande - nyårsafton. Som jag har skrivit tidigare kan jag inte njuta av fyrverkerierna längre eftersom jag har en skotträdd hund.


Tilly på glada upptåg i somras

Så här brukar nyårsafton se ut för min del (tillbringad mestadels i en garderob): Min hund Tilly springer paniskt runt, runt, försöker pressa sig in under badkaret, flämtar, är paralyserad av skräck, ligger och skakar i timmar, äter inte och hjärtat slår som en hysterisk technotrumma. Jag brukar sitta med henne i timmar i en garderob som vi har försökt ljudisolera. Och tro mig, vi har verkligen försökt med allt. Kognitiv terapi med hjälp av ljud-cd med pangljud, bomull i de stora öronen, dammsugare och jättehög musik på samtidigt (tack för tålmodiga grannar!) för att dämpa smällandet, godis som muta, lugnande medicin och inget hjälper. Många hundar blir så chockskadade att de dör och varje år är jag tacksam över att hon överlevt även denna gång...

I år kommer jag inte att kunna vara med Tilly, och även om jag måste erkänna att det känns ganska skönt att
för första gången på sju år slippa fira det nya året i garderoben, är jag orolig över hur det ska gå för henne i år. Jag kan bara hoppas och önska att människor inte ska kasta smällare efter henne när hon går ut och att hon kommer att ta sig igenom dessa dagar.

Jag kan förstå att folk tycker att det är vackert med fyrverkerier, men jag hoppas att folk kan tänka på djuren. Vem kan njuta om det ska vara på deras bekostnad? Man kan skjuta med ljudlösa raketer också om man tycker att det är vackert. Det jag skulle önska är att man bara höll sig till tolvslaget och inte höll på att panga i dagar före och efter. Smällandet tar ju aldrig slut!

Det finns även andra orsaker till att vara sparsam med fyrverkerier och smällare. Människor skadas varje år och dessutom är det miljöförstörande. Det borde vara licens för att skjuta raketer.

Jag har en vädjan: Snälla, om ni måste skjuta fyrverkerier detta nyår, vilket jag förstår att många vill, gör det bara kring tolvslaget! Jag skulle också vilja uppmana alla som bloggare som läser det här inlägget att också skriva om detta.

15 kommentarer:

Miss Marie sa...

Jag håller med! Fyrverkerier ska vara runt tolvslaget. I england är de ju alldeles tokiga och skjuter i flera dagar innan!

Pumita sa...

Håller fullständigt med dig! Har ingen hund själv men tycker otroligt illa om alla smällare och gillar inte fyrverkerier heller. Visst kan de vara fina men det är helt sjukt att vi ska förstöra miljön med sånt! Och dessutom betala dyrt för det. Buuh!

Tankevågor sa...

Jag håller med dig helt och hållet. Vår förra hund var inte ett dugg rädd för fyrverkerierna. Han stod på takterrassen och viftade på svansen och såg på raketer tillsammans med oss.
Men jag har vänner vars hundar är som Tilly och man kan faktiskt inte njuta av ett sånt nyårsfirande längre när man vet att många hundar mår så dåligt.
Nu är jag såååå orolig att vår lilla Roxy ska tycka att det är läskigt. Vi vet ju inte hur hon reagerar eftersom det här är första nyåret vi har henne.
Här skjuter också folk smällare i flera dagar innan nyår. Jag är livrädd att hon ska få någon på sig någon kväll i mörkret.

Finns det något jag kan göra innan för att vänja henne eller underlätta det hela?
Om hon inte klarar av nyårsfirandet så får vi tillbringa den helgen på vår lilla ö ute i skärgården de kommande nyåren....där är det lugnt!

Håller tummarna för Tilly på nyårsafton!

Cattis sa...

ååå stackars lilla hunden, blir alldeles tårögd här.
Håller helt med dig om att man kan hålla sig till 12 slaget. är väl ingen mening att smälla före och efter och hela tiden...

Ska tänka på alla skotträdda hundar på nyår...

Vi har bara tomtebloss...

Kramen till er!

la linda sa...

för många år sedan hade vi också en hund som var så fruktansvärt skotträdd. det är verkligen jättesynd om dem. min vovve nu är det inte men i barcelona smälls det fórvisso heller inga smällare. riktigt skönt måste jag säga.

Anonym sa...

Ja, kombinationen smällare och hund kan vara ett rent helvete! Min hund Bamse som e stor, stark och nästan löjligt stabil i vanliga fall mår riktigt dåligt kring nyår.

Jag förstår verkligen att människor vill ha fyrverkerier på nyår och jag kan själv gilla det också, det jag inte fattar e att man måste hålla på och smälla flera veckor före och efter nyår - håll det till tolvslaget vetja!!

Lisa Christensen sa...

Marie: Ja, om det bara kunde vara kring tolv vore det ok och inte så utmattande för hundarna.

Pumita: Förstår inte alls poängen med smällare, det låter ju bara och många missbrukar dem och kastar efter folk. Och nu när vi verkligen måste tänka på miljön kunde man ju kanske vara återhållsam eller avstå helt från fyrverkerier.

Londongirl: Förhoppningsvis går det bra för Roxy. Tilly var cool första nyåret, men sedan var det milleniumfirandet som triggade igår det hela. Det blev för mycket för henne.

Försök att vara så neutral som möjligt när de smäller så att ni inte överför någon oro. Distrahera med godis om hon blir rädd, ha på tv:n så att det dämpar ljudet utifrån, dra för gardiner så att det ej lyser in. Om hon ändå är rädd kan ni köpa en ljud-cd med inspelade smällar som ni kan "vaccinera" henne med inför kommande nyår. Annars får ni väl åka ut till er ö... :) Lycka till!

Cattis: Vad bra att ni har tomtebloss, det har vi också! Hoppas att fler tänker som du. Tack :)

Kram!

La Linda: Så skönt att slippa smällare på nyår! Tror att det är förbjudet i Sverige, men folk struntar i det. Får kanske fly till Barcelona nästa nyår :)

Ann: Stackars Bamse! Hoppas att det går bra i år. Tilly är ju en fjant när det gäller det mesta, men Bamse är ju så cool annars :) Hoppas ni får ett gott nyår i alla fall!

Sara sa...

Jag har också haft en skotträdd hund, och det är hemskt att se sin vovve lida så!
Dessutom har jag faktiskt själv svårt för fyrverkerier och i synnerhet smällare... Och tänk vad mycket pengar folk lägger ned på det här varje år! Helt vansinnigt!

Lisa Christensen sa...

Sara: Det är så förfärligt när man har en skotträdd hund. Kommer aldrig mer att kunna glädja mig åt fyrverkerier/smällare! För mig är det bara förknippat med ångest.

Anonym sa...

Tydligen e det förbjudet med både smällare och fyrverkerier i Växjö, förutom på nyårs- och påskafton! I like!

Det ska eventuellt upp på förslag även här i Stockholm sen en massa puckade kids i förorterna smällt av raketer mot spärrvakter i T-banan och skjutit mot folk och in i lägenheter. Hoppas, hoppas att det går igenom!!

Nadia sa...

Bra inlägg! Kan inte säga mycket annat än att jag instämmer helt. Jag har ju själv en hund som för varje år tycks bli mer och mer skotträdd även om det inte är så illa som för din Tilly (Har du provat med lugnande medel? Jag vet att det finns en del som får det utskrivet till sina hundar för att de skall överleva nyårsnatten).
Själv är jag dessutom skotträdd och har aldrig gillat fyrverkerier. Egentligen tycker jag att det är märkligt att det i Sverige, där vi är så snabba med att stifta lager mot allt som kan vara skadligt eller farligt, är så flata just när det gäller fyrverkerier.

Anita sa...

Håller helt med!
Vi har haft en hund som mådde lika dåligt som din Tilly. Hon fick till och med epileptiska anfall av smällare. Jag önskar ett förbud mot fyrverkerier; åtminstone en begränsning.

Jag tog dina ord ad notam och skrev en nyårsvädjan även i min blogg.

Gott Nytt År!

Lisa Christensen sa...

Ann: Det skulle vara fantastiskt om resten av Sverige kunde följa i Växsjös fotspår! Det har gått för långt nu...

Nadia: Jag har prövat lugnande, men det hjälper inte, hon blir bara ännu mer panisk av att vara som förlamad. Det är också utmattningen som är tärande, att det håller på i dagar. Någon föreslog att vi skulle söva ner Tilly, men det går ju inte att söva ner henne i två veckor.

Hoppas att det går bra för din hund i år!

Smulan: Tack!! Det är förfärligt att hundar ska behöva må så dåligt bara för att vi människor ska kunna roa oss med något som dessutom förstör miljön. Jag hoppas på förbud/begränsning!

Anita sa...

Jag har fått ett tips om en namninsamling mot smällare och fyrverkerier som jag gärna förmedlar:

http://www.smallarupproret.se/

Hälsningar Smulan

Lisa Christensen sa...

Tack! Hoppas att många skriver på den!