5 december 2007

Recept på æbleskiver

375 g vetemjöl
3/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1 tsk socker
3 ägg
3/4 liter kärnmjölk
fett till bakning

(Eftersom jag är allergisk mot ägg gjorde vi äggfria æbleskiver.)

Häll alla ingredienser i en skål och blanda. Låt smeten vila i 1/2 timme. Värm upp järnet. Lägg en klick smör i varje hål och låt det smälta. Häll därefter i smeten i hålen. Efter ca 30 sek-1 min vickar du dem lite (ca 25-30 grader) med en smal träpinne, t.ex en asiatisk ätpinne, så att smeten rinner ut. Vänta ca 20 sek innan du vickar dem igen (ca 45-gradersvinkel). Denna gång vickar man åt sidan. Fortsätt att vända "munkarna" på detta sätt tills de är helt runda. Totala bakningstiden är 4-7 min. De är färdiga när man kan sticka en tandpetare igenom dem utan att det fastnar någon smet. Servera genast eller lägg i en långpanna i ugnen innan de ska serveras.

Man äter æbleskiverna med sylt eller socker och gärna med glögg till! Om man vill göra äkta gammeldags æbleskiver lägger man en liten bit äpple i varje "munk" innan de vänds första gången.

Själva vickningstekniken är lite svår att förklara, helst bör man se någon göra dem. Man behöver också en speciell æbleskivepande (äppelskivejärn). Vi beställde en via Internet.

Lycka till!

6 kommentarer:

Tankevågor sa...

Tack för receptet! I länken på de äggfria ser det ju ut som de är gjorda i muffinsformar!

Tycker du beskrev vickningstekniken bra. Bilden du lagt in visar det också, hur de blir gräddade en bit i taget. Ska prova om det går att göra i ett mukjärn.

Tankevågor sa...

Nä, inga nya konstiga järn här....jag menade munkjärn så klart! :-)

Lisa Christensen sa...

Det går förhoppningsvis att göra dem i ditt munkjärn. Ett sånt har jag aldrig sett. Man måste vara ganska snabb med vändningarna och om de inte gräddas tillräckligt länge kan de bli degiga. De första vi gjorde blev faktiskt ganska hemska, men de andra blev fluffigare med hål i mitten.

Anonym sa...

Hade nöjet att se hela tillverkningsprocessen på plats nu när jag var på besök hos Lisa och Jakob! Intressant, indeed! Och jäklars vad goda dom var!!!

Anonym sa...

Satt och letade efter ett recept på dessa munkar, när jag hittade din blogg. Skulle prova min mors järn som säkert inte används på 10 år och naturligtvis hittade jag inte receptet. Nu ska jag ge mig i kast med detta! Tack!

Lisa Christensen sa...

Hoppas att de blir goda :)