18 december 2007

Nära vänner långt bort...

Jag har julstämning, men det är en annan typ av julstäming här i London. Det är engelsk jul, kalkon, engelska sagobokshus och mulled wine. Min bästa vän Ann kom hit på en långweekend och vi insöp julstämning på Harrods, bland nallar och shortbread. Det var så trevligt att ha henne här! Tyvärr har vi en tendens att sällan bo i samma stad. Vi möttes i Nice för ganska många år sedan och sedan dess har vi bott lite här och där, men det är skönt med vänner man behåller även fast man är expat.

Ann utanför Starbucks

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det var verkligen helt underbart att komma till London och hälsa på dej och Jakob, fast nu sitter jag här med svårartad separationsångest!

Julstämningen jag fick i London har jag tagit med mej hem. Fast jag ångrar lite att jag inte köpte den där konstgjorda snön på Harrods, haha!

Anonym sa...

Söt bild!

Pumita sa...

Julstämningen i London är säkert speciell! Skulle gärna uppleva den nån gång. Vill önska dig God Jul och ett riktigt Gott Nytt År!

Det Mörka Hotet sa...

Himmel, den vännen hade nog jag också gärna behållt....eh...jag menar givetvis att hon ser osedvanligt...intresseväckande ut - också!

Shortbread är ju bara för gott, som tur är kan vi nu även få tag i det hemma i vår stad - dock ingen Starbucks.


DMH

Lisa Christensen sa...

Ann: Har också separationsångest, snyft!! Kom tillbaka snart igen!

Förhoppningsvis får du äkta snö i Sverige :)

Eva: Visst är det ett sött motiv :)

Pumita: God jul och gott nytt år på dig också! Hoppas att du får komma till London kring denna tid någon dag.

DMH: Hon är både supersöt och superintressant :)

Det är nog bara en tidsfråga innan Starbucks kommer till Sverige. Älskar deras latte!

Anonym sa...

Åh vad mysigt det ser ut, har aldrig varit i London vid Jultid men det lockar verkligen!

Lisa Christensen sa...

La fleur: Det är jättemysigt, men på ett annat sätt än i Sverige. Inte så mycket hustomte-känsla, mer storstad och engelskt i största allmänhet.

Anonym sa...

Det är inte så mycket hustomte-känsla kvar här i Sverige faktiskt. Alla julstjärnor, julgranskulor och annat julpynt ska numera vara svarta eller iskallt vita eller möjligen lila. Det ska tydligen se ut som på ett rymdskepp enligt senaste trenden, kallt, kalt och kliniskt. Iallafall ser du ut så i affärerna. Men folk har kanske kvar sitt gamla mysiga julpynt hemma...
Jag vill iallafall helst ha varma färger.

Anonym sa...

Jag älskar julpynt!! Fast inte modernt sånt, utan det ska vara lite hustomte- och Skansenkänsla över det hela. Jag älskar verkligen min julgran och kan sitta och studera den jättelänge och bara mysa! Varje år får jag och min syster en speciellt utvald tomte, snögubbe eller trumslagare eller liknande av vår pappa, jättefina från Tyskland tror jag med glitter på, som små konstverk e dom! Tror han köper dom i en liten affär på Österlånggatan i Gamla Stan. Har blivit en liten samling under årens lopp - älskar dom!

Miss Marie sa...

bra vänner finns kvar vart man än råkar befinna sig! thank god att vi lever i den här tidsåldern, så det är lättare att hålla koll på alla vänner! =)

Cattis sa...

Så mysigt!
Inbillar mig att jag skulle tycka det var kul att julhandla i London... Fast... är det lika fullt som i vissa affärer i Stockholm så vete katten :-)
Ha en god jul!

Lisa Christensen sa...

Eva: Åh, nej! Det låter förfärligt. Vill inte ha rymdskeppsjul! Jularna ska vara myyysiga och traditionella. Kallt och snö ute och varmt inne... Är ganska konservativ på det området :)

Ann: Det ska vara gammaldags. Skulle vilja se din julgran! Du måste snart ha samlat på dig en del julpynt.

Cattis: Det kan faktiskt vara förfärligt på Oxfords Street när det närmar sig jul. När vi var inne där stängde de av Bond Street-stationen för att det var för mycket folk. God jul!

Marie: Det är verkligen skönt med Internet. Jag minns när jag var i USA och skrev BREV hem till Sverige. Det känns väldigt gammalt och moberg-aktigt...