2 december 2007

Adventsmys

Även om det nästan var sommarvärme igår, en gassande sol och människor som gick runt i t-shirts (galningar!) fick vi lite julkänsla i alla fall.

I UK har man inte adventsljus som i Skandinavien så vi gjorde en egen ljusstake och om man vänder på den har den fyra hål för värmeljus.

Vi är jättetråkiga och vill nästan bara vara hemma nu när vi har fått ordning. Tro det eller ej, men jag har bakat bröd! Och J är just nu i full färd med att laga dansk ris à l'amande.

(Med mina älskade raggsockor på!)

Mmmm... café au laît...

Vet inte riktigt om jag har blivit gammal eller bara en riktig utlandssvensk, men jag var ju tvungen att köpa en julbock på IKEA (även om J hade svårt att förstå poängen med julpynt överhuvudtaget). För några år sedan skulle allt bara vara utländskt, osvenskt och långt bort, så man blir lite förvånad när en julbock plötsligt kändes viktigare än någonsin! Men man blir väl så här när man har bott i utlandet ett tag...

9 kommentarer:

leopardia sa...

så charmigt det ser ut med en liten julbock som smygit sig in...

Anonym sa...

Det sägs ibland att man inte blir riktigt svensk förrän man flyttat ifrån Sverige. Kanske ligger det nåt i det...

Anonym sa...

"J hade svårt att förstå poängen med julpynt överhuvudtaget"... jag finner inga ord. Verkligen inte. Julpynt e ju det BÄSTA SOM FINNS!!!

Lisa Christensen sa...

Leopardia: Den måste få vara med i vår anglifierade tillvaro :)

Eva: Jag tror det. Man vill inte tappa bort sina traditioner och här blir det svenska också lite exotiskt.

Ann: Jag älskar också julpynt! Men killar kanske inte är lika intresserade, eller så är det bara J...

Sara sa...

Lägenheten ser kanonfin ut! Jag låter mig inspireras... sedan. ;)

Tankevågor sa...

Så mysigt det ser ut och visst kan man pynta fram julstämningen!

Lisa Christensen sa...

Sara: Tack :) Du får väl snart ditt hem i Frankrike antar jag...

Londongirl: Man kan helt klart skapa lite mer stämning med hjälp av pynt. Snö är annars den bästa stämningsförhöjaren, men det lär inte bli här. Får hoppas att det är snö när jag kommer till Sverige...

Miss Marie sa...

jag lyckades med att missa dessa fina bilder, tills nu, vill säga! =) vad fint ni har det, jättemysigt ju!

och raggsockor rules! =)

Lisa Christensen sa...

Marie: Tack! Raggsockor och julmys hör ju ihop :)