4 december 2007

Take away-liv i London

Med engelska mått är vårt kök stort eftersom man (nätt och jämt) får plats att sitta där. Vanligtvis har man bara kokvrå eller open plan kitchen vilket innebär att kokvrån har smält ihop med vardagsrummet.

Det senaste är att rationalisera bort köket helt. Många nya lägenheter i zon 1 har inget kök alls. Eftersom varje kvadratmeter är dyrbar är ett kök helt enkelt inte värt pengarna och
de som har råd att bo i innerstan har ofta jobb där de äter ute hela tiden, inte hinner med annat än take away. Och kök = mikrovågsugn. I de här lägenheterna har man gjort om kök till kontor och en man som valt att leva sitt liv på detta sätt berättade att när han inte använde laptopen stod den i ugnen.

Det har kanske blivit billigare att ha restaurangen som kök och puben som vardagsrum...

5 kommentarer:

Tankevågor sa...

Jag skulle inte vilja vara utan kök. Bodde sådär en gång också att man knappast fick plats att sitta men ändå var det där vi alltd satt.

Har hört någonstans att London ska vara den dyraste staden i Europa att skaffa bostad i så bor man i zon 1 har man nog råd att äta ute jämt. Men hur kul är det?
Vilken del bor ni i?

Lisa Christensen sa...

Jag måste också ha kök och kunna laga min egen mat, ha vänner på middag osv.

Vi bor i norra London, men man kan ändå ta sig in till centrum relativt snabbt. Jag trivs jättebra här! Det är lite småstadskänsla och mer natur.

Sara sa...

Det låter helt vansinnigt, men vad gör man inte för att bo centralt? ;)

Miss Marie sa...

haha, ha laptopen i ugnen... why not?! =) ja, det är tydligen sjukt dyrt i london, o jag antar att om man bor i centrala london så jobbar man mycket o har inte tid att laga mat! men jag skulle nog helst vilja ha ett kök iaf...

en sak som jag stör mig lite på i alla filmer, är att huvudpersonen alltid har råd att ha en jättefin lägenhet eller hus, trots att de inte har ett välbetalt jobb! nu senast när jag såg bridget jones. men jag antar att det är just därför de kallas filmer och inte dokumentärer! =)

Lisa Christensen sa...

Sara: Det är helt galet. Jag skulle inte välja bort kök bara för att få bo mitt bland avgaserna...

Marie: Det är absurt så mycket det kostar att bo här. En normal lön räcker kanske till ett sunkigt rum i en delad lägenhet, i alla fall om man ska bo i de mest eftertraktade områdena.

Har också tänkt på det där med filmer och hur filmkaraktärerna bor. Det är inte realistiskt alls, men folk som ser det på tv kanske tror att det är så där glamouröst att bo i London...