19 oktober 2009

För er som inte röstade nej till smör och grädde...

(Ni som föredrar light kan hoppa detta inlägg...)
.
Låt mig presentera: Vit choklad- och caffè lattemousse med blåbär och mörk chokladkräm. Jag vet, min senaste skapelse har en lång titel, men den var ganska komplicerad att göra och jag trodde först att det skulle sluta med platt fall, men det blev visst en succé till sist. Problemet är bara att jag har hela kylen full av sådana här nu. Som vanligt hade jag gjort alldeles för mycket. Men om ni vill komma över och hjälpa mig är ni varmt välkomna!
.
Låt mig dela med mig av hemligheten (Obs! Kalorivarning!):
.
Vit choklad- och caffè lattemousse med blåbär och mörk chokladkräm

8 portioner

Chokladkräm
2 dl grädde
200 g mörk choklad
30 g smör
2 msk whisky
1 tsk vaniljsocker
Blåbär

Mousse
225 gram vit choklad
6 gelatinblad
200 ml espresso (varm)
1 l vispgrädde

Börja med att göra krämen. Värm grädden och dra bort kastrullen från plattan. Ha i sönderbruten mörk choklad, vaniljsocker och smör i den varma grädden. Flambera whiskyn och blanda i. (Ni kan också skippa whiskyn, tycker inte riktigt att vi kunde smaka den om jag ska vara helt ärligt, men det ser snyggt ut i receptet.) Häll i åtta glas (ungefär en fjärdedel av glaset ska vara kräm), strö över några blåbär (kanske 10 st) i varje glas. Ställ i kyl och låt stelna (tar inte så lång tid). Gör moussen under tiden.

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i ca 5-10 min eller så, smält under tiden den vita chokladen i vattenbad och blanda med den varma espresson. Ha i gelatinet i choklad-espressoblandningen och rör tills bladen smälter. Låt svalna lite. Vispa grädden. Vänd försiktigt ner den avsvalnade chokladblandningen i grädden i några etapper.

Häll moussen över chokladkrämen och låt stelna i kyl i minst 4 timmar eller över natten. Pudra gärna med kakao innan servering.

9 kommentarer:

tilda - änglamamma till Liam sa...

kan man säga ngt annat än "mmmmmmm" :) det både låter och ser gott ut (;

Farmor sa...

Mums,kunne lige her og nu sætte tænderne i denne lækre dessert.

Karin sa...

Mmm, önskar att jag bodde lite närmare! Fast jag hade nog bytt ut blåbär mot hallon, har aldrig förstått mig på blåbär.

Ingela sa...

Nej till smör i gröt säger jag, men jag säger inte nej till det här! MUMS!

Varma kramar

Sara sa...

Ja tack! Gott med whisky i, men det har jag ju aldrig hemma. ;)

MAJA: Style & Life by Leia sa...

Mums....duktiga du. Skull mer än gärna komma över å smaska i mig allihop...men jag har tyvärr alltför dåligt samvete över alla kilon som envist sitter kvar efter graviditeten:(

Hoppas så att vi kan ses snart....bara så himla mycket här med sjukdommar, jobbresor (för A), husrenovering under tidspress etc...men när november är slut så hoppas jag att stressen är det också....så då kommer jag:)

Hihi....smör på gröt...ja det är klart! Fast jag har varken socker eller kanel på och ingen mjölk till....och det ska vara liiiite liiite smör....så man blir tvungen att dra runt den lilla klicken för att det ska hamna någonstans.....

Dock vinner dom svenska semlorna....fast jag har ärligt talat aldrig ens hört talas om den danska varianten....kanske är vanligare på Jylland....???

kramar i massor till er alla 4!

Lisa Christensen sa...

Tilda: Det var helt ok! :) Kram

Farmor/svärmor: Den kan hamna på menyn nästa gång.

Karin: Vi funderade först på hallon, det funkar nog också!

Ingela: Håller med. Om man ska äta smör ska det vara på det här sättet! :)

Varrma kramar

Sara: Jag är lite skotsk så jag försöker leva upp till mitt arv! ;)

Maja: Ja, kanske är det något jysk variant på semlor.
Ses gärna när ni har tid, förstår att det mycket!
Du behöver inte vara rädd att komma hit, jag kan laga nyttigt också... ;)

Många kramar till dig och familjen!

Helena sa...

Ok, sockermotståndaren Helena tar av hatten och bugar. Det här MÅSTE testas! Tack...! :)

Lisa Christensen sa...

Helena: Oj, om jag lyckas locka en sockermotståndare blir jag stolt (men vilket dåligt inflytande jag har...)! En sak bara. J tyckte att moussen var lite väl fast för hans smak så om du vill ha den lite lösare/krämigare kan man kanske bara ta 5 gelatinblad.
Lycka till!