23 maj 2009

Sthlm. Utan retur

Jag är hemma nu. HEMMA. Jag försöker pränta in det i mitt hjärta så att jag ska minnas det. Och jag minns det för jag minns exakt hur icke-charmerande det kan vara att komma in till Centralen. Man har förstorat upp en bild av sitt vackra Stockholm i tanken och så möts man av Centralstationen.
.
Och för ett ögonblick - medan jag stod och stirrade på någon ful betongbyggnad och regnet strilade ner - ångrade jag mig... nästan.

Men sedan har livet rusat på i full fart som det gör när man byter land. Allt är hektiskt och man hinner inte tänka så mycket, men plötsligt inser man att man faktiskt har en ugn, att det inte är en myra i sikte fastän man inte har hunnit duka av frukosten. Det finns också välling utan socker och ekologisk barnmat att köpa. Det finns färsk grädde och hyllorna är välproppade inne i affärerna. Det finns klädbutiker och jag hittar mina gamla, bruna stövlar i en garderob.

Och jag har ett hem som jag knappt bott i på 5 år, men som väntar på mig. Och jag får för mig att vi ska möblera om så J flyttar bokhyllorna till andra sidan väggen, men sedan... vid närmare eftertanke... inser jag att det var bättre förr.

Jag är lycklig över att vara i Stockholm, men samtidigt skrämmer det mig att det är ett Stockholm på obestämd tid. Jag har ingen returbiljett tillbaka till ett annat liv så som jag alltid brukar ha. Jag har bara detta nu. Stockholm. Tills vidare....

9 kommentarer:

Ingela sa...

Jag är jätteglad att ni är hemma nu! Ser fram emot att ses!!

Kramar från oss

Charlotte sa...

Kan tänka mej att det blir som en kulturchock att hamna här "hemma" igen!

Tur att ni kommer när sommaren är i antågande iaf :-)

Välkommen hem till Sverige!

Kramar!

Anna sa...

Välkommen hem till ett regnigt Stockholm ;-)

Millan sa...

Ja det ar klart att det maste kannas konstigt att komma hem och inte veta om det ar for 'alltid' eller om det blir mer resande. Nar man bor utomlands sa tror man kanske i alla fall att man kommer att atervanda hem sa smaningom ... Men vet du vad, jag tror det har blir bra!! Sommrastockholm ar ju toppen och jag gissar pa en varm och skon sommar i ar! Och Seyshellerna finns ju kvar aven om ni kanske bara aker dit som turister nasta gang.
Kram!

mie sa...

Välkommen hem!! Vilken stadsdel har fått den äran?

Karin sa...

Läskigt, men härligt, verkar det vara att komma "hem". Själv flyger jag till Stockholm på tisdag - fast bara för en vecka - och jag kommer alldeles säkert ha de rosafärgade glasögonen på mig och bara se det fina. Om det inte regnar hela veckan iofs.

Johanna sa...

VÄLKOMNA!!! När ni har landat lite vill vi gärna ses!
Kram!

Lisa Christensen sa...

Ingela: Vi ser också framemot att ses på onsdag!! Kramar

Charlotte: Tack! Det känns helt ok - speciellt när solen skiner :)
Kramar

Anna: Tack! Och nu är det blå himmel t.o.m...

Millan: Vi kommer definitivt att återvända till Seychellerna som turister och just för tillfället känns sommarstockholm ganska perfekt. Kramar

Mie: Tack! Vi bor inte i innerstan.

Karin: Trevligt! Jag älskar att semestra i Stockholm. Vi får se hur det blir att bo här igen.

Johanna: Tack! Vi vill gärna ses med er när som helst :) Kram!

Anonym sa...

god start