21 januari 2009

Grattis USA och världen!

Så är vi inte längre in a Texas state of mind - ett nytt historiskt kapitel har börjat och jag kan inte vänta på att få se hur det går.

Vi låg i sängen igår kväll och såg Obamas tal och Julie låg som en blek månskärva i mörkret, totalt omedveten om vad hon, och alla vi andra, är med om.
.
Hela förmiddagen har jag kollat på nyheter (och Julie har suttit bredvid mig och lekt med en tjock bläckfisk och en blå delfin och bitit i en bitring). Obamas tal visas klippvis och han dansar sig igenom bal efter bal och man analyserar Michelle Obamas klänning in i minsta detalj, jämför henne med Mrs ex-President Bush och Mrs ex-President Clinton och den stora modeikonen Jackie Kennedy förstås. Michelles modemedvetenhet är visst "a great moment in American fashion". (Undrar om man hade analyserat Bills kläder om Hillary Clinton hade vunnit...)
.
Att Obama har blivit vald till USAs president gör mig stolt. Inte för att han är "svart" - för det är han inte (och gud, vad jag är trött på det där "Amerikas första svarta president", jag vet att det gör det hela mer effektfullt och det är historiskt att USA har en president som inte är vit, men mannen har ju faktiskt en vit mamma och en svart pappa!) - utan för att han är en man med visioner, för att det amerikanska folket äntligen har låtit en man med mångkulturell bakgrund komma fram, för att man nu vågar hoppas på en grönare och fredligare värld.

3 kommentarer:

Pumita sa...

Jag är kanske inte lika exalterad som en del andra i min omgivning men visst är jag glad över att vi blev av med George W.

Svart eller inte, kan inte låta bli att fundera över hur "annorlunda" han är egentligen. Han kanske har en mer mångkulturell bakgrund än sin föregångare men han företräder ändå en viss samhällsklass som har möjlighet (läs pengar och andra förutsättningar) att ta sig till maktens korridorer. Låter kanske pessimistiskt men jag vill vara realist, vänta och se vad han kan åstadkomma.

Anonym sa...

Jag tror att Obama kommer göra riktigt bra saker :)

Lisa Christensen sa...

Pumita: Men kanske kan Obama vara den som gör det möjligt för dem som nu inte har möjligheten att ta sig till maktens korridorer.

Lina: Jag tror och hoppas också det.