12 januari 2009

Friterade auberginer

Nadia undrade för ett tag sedan hur vi gjorde våra friterade auberginer, så nu har jag äntligen tagit mig samman och skrivit ner receptet. Själv har jag ätit auberginer tills jag storknat och kan knappt tänka på dem längre. (Men när jag har återhämtat mig lite blir det nog dags för nya lass...)
.
Ingredienser
1-2 auberginer
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk gurkmeja
1/3 tsk anisfrön (krossade)
1 tsk salt
2,5 dl öl
1 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser och ha sedan i ölen (kan bytas ut mot vatten, men ölen gör det krispigare) och därefter vatten. Börja med lite vatten och justera mängden om smeten är för tjock. (Gå lite på känn när det gäller måtten, men det är ungefär så jag brukar göra.)

Doppa tunt skivade auberginer (ca 3 mm tjocka) i smeten och fritera i upphettad olja tills de är gyllene. Lägg upp på hushållspapper så att de inte blir för flottiga och servera genast medan de är goda och spröda.

Vi brukar doppa auberginerna i sweet chili sås eller soja. Servera gärna med fräscha grönsaker till eftersom auberginerna är väldigt mastiga.

4 kommentarer:

Ingela sa...

Åh så gott! Auberginer är mums.

Kramar

Nadia sa...

Tack för receptet! Nu skall det prövas, jag har alltid auberginer hemma eftersom jag tycker det är så gott.

Pumita sa...

Åh, det där låter supergott! Det vattnas i munnen direkt. :p

Lisa Christensen sa...

Visst är auberginer goda!