7 januari 2007

Vardagen i utlandet

Vi har storstädat hela lägenheten. Inte så intressant, men London har övergått i Liv. En sak som alltid fascinerat mig med att bo utomlands och inte bara turista är just vardagen. Jag minns när jag flyttade till Frankrike och var tvungen att göra tråkiga saker som att fixa bankkonto, telefon, handla i matvaruaffärerna etc. Jag kände mig bara lyrisk över att ha trängt bakom turistandet och in i vardagen. För mig var det spännande att känna att jag hade ordnat en lägenhet och ett liv i ett annat land. Att jag på något sätt hade förfranskat till mig själv och mitt liv med tråkigheter.

Det är lika fascinerande första gången man märker att man har vardagliggjort dubbeldäckare och andra "exotiska" engelska vanligheter. Just det där att ta det för givet, att det har blivit vardag är det fascinerande.

Jag älskar förstås lyxen att resa till ett nytt land och bara njuta av godbitarna, men jag skulle ännu hellre vilja bo ett tag på olika platser för att verkligen uppleva det som invånarna i just det landet upplever. Jag skulle vilja bli italienska, amerikanska eller argentinska ett tag. Naturligtvis kommer man alltid att stå kvar med ena foten i Sverige, det är ofrånkomligt. Men just detta dubbelseende - att se ett land inifrån och utifrån på samma gång - är en märklig upplevelse. Och när man sedan återvänder till Sverige på semester har det också blivit främmandegjort. Att bo utomlands ger en inte bara en bild av andra länder, det ger en också en ny bild av sitt eget land.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lisa, jag förstår precis vad du menar!! Just det där att faktiskt NJUTA av att ha det lite vardagstråkigt. Kommer ihåg att jag gillade den känslan nere i Nice, att vara tvungen att fixa trista grejer som mobilnummer, gå på posten och storhandla som vilken fransyska som helst. Att steka pannkakor med fransk radio i bakgrunden, gå till tvätthaket en bit längre ner på gatan och sitta där och uttråkad passa sin tvätt. Att smita in på en biograf en regnig måndagskväll. Eller bara ligga på sängen och läsa en bok, utan att känna stress över allt man måste hinna se och uppleva. Det där att ha så mycket tid på sig i ett främmande land att man har tid att ha det lite småtråkigt, och känna att man faktiskt bor där. Något härligt romantiskt över det hela... Varför är det inte samma känsla när man har vardagstråkigt här hemma i Sthlm??

Anonym sa...

Tänk på 1800-talet när människorna verkligen utvandrade för alltid och blev t.ex amerikaner och färdades över Atlanten en enda gång i sitt liv. Och Sverige förvandlades till en avlägsen dröm, likt den docka Kristina från Duvemåla tappade i brunnen en gång i sin barndom och bara kunde se skymta på brunnens botten, blekt av solen. Nu kan man åka fram och tillbaka mellan olika länder med flyget på kort tid och vara turist som skummar på ytan. Jag håller med om att vardagens tråkigheter i ett nytt land är mycket mer fascinerande än snabba, "häftiga" upplevelser.

Lisa Christensen sa...

Ann: Ja, tänk så romantisk den franska vardagen kan vara. Blir nästan lite nostalgisk...

Eva: Det var verkligen annorlunda på den tiden. Då kunde man inte "provsmaka" ett land. Då var det en resa utan återvändo. Allt måste ha känts så mycket större och så mycket mer beständigt då. Nu kan vi alltid sticka om det inte passar. På gott och ont.