20 januari 2007

I cannabisens dimmor

Idag besökte jag en kompis i Finsbury Park som håller på med musik. Han bor i en liten studio med loft. Cannabisröken slog emot mig när jag kom in. På golvet satt några italienare och fransmän med cig mellan fingrarna, reggaepuppa på huvudet och lyssnad på beats. Jag slog mig ner på en madrass och lyssnade på tunisisk hip hop och fransk rap. Min vän spelade upp fragment av idéer som vi ska jobba med. Alla höll på med musik eller konst. Det var som att träda in i en helt annan värld. Den påminde mig lite om den franska. Jag försökte snappa upp atmosfären, men blev snart snurrig i huvudet av all passiv cannabisrökning.

Tanken är att jag ska utgå från några beats och försöka finna en melodi till dem. Det är tänkt att bli någon blandning av soul, jazz och hiphop. I bästa fall, om vi lyckas mixa ihop något...

Igår var jag på pub med mina arbetskamrater. I en genuint engelsk miljö, fast med vår nordiska betraktelse på det hela. London kan verkligen vara vad som helst - flera lager, flera liv. Man lever i staden, men man upplever bara en bråkdel av den för den rymmer så mycket.

Inga kommentarer: