3 november 2008

Shopping på Seychellerna

Jag hade förstås varnats redan innan, men det var ändå något av en chock att handla för första gången här nere på Seychellerna. Chock nr 1 kom redan på Supa Save, en stor affär i två våningsplan med väl tilltagna ytor. Jag ropade i triumf till J att här fanns ju visst en massa varor! En kort stund senare insåg jag att det var se, men inte röra. En rulle Pringles chips kostade ungefär en femtiolapp och 500 gram pasta låg också i den prisklassen. Vill man ha Barillaskruvar så kostar det. Tror vi gick där ifrån med en brödlimpa.
.
Dags för nästa affär. Lite mer moloken än när jag gick in på Supa Save kunde jag konstatera att priserna var något mer svenska, men å andra sidan fanns det ju nästan ingenting på hyllorna. Ingen mjölk och ingen ost, men vad sägs om schampo/duschkräm/balsam eller vad det nu står på arabiska? Eller lite importerade kakor från Singapore gjorda på kinesisk giftmjölk, kanske?
.
Nästa! Ytterligare en affär stämplad med det lilla märket SMB, vilket innebär att regeringen stödjer det och där med priserna. Svenska priser alltså, eller ja, nästan i alla fall. Vi lämnar affären med ett paket spagetti för 15 kr och en liter mjölk för 20 kr.
.
Oftast får man handla i fyra olika affärer innan man har bockat av allt på inköpslistan.
.
Får man lön i utländsk valuta och arbetar inom turism har man nyckeln till det som vissa här anser vara det verkliga paradiset - en livsmedelsaffär av västerländska mått. Och astronomiskt dyr förstås.
.
Eftersom det mesta importeras till Seychellerna är det antingen svindyrt eller icke-existerande - för oss dödliga i alla fall. Ibland kommer en last av bristvaror och då kommer folk från affären med berg av dessa varor. På kort tid är affären tömd på t.ex billig (=svenskt pris) mjölk. Det finns inga ransoneringskort, men det borde kanske finnas.
.
Ibland kan man nästan tro att det var under kriget. Minus krig. Folk talar med längtan i blicken om enkla och självklara saker som en påse chips. Om man nu inte nöjer sig med bananchips. När J var och hälsade på mig i Sverige var han lyrisk över utbudet på Ica. Det var som ett barn som fick sin första chokladkaka efter år av krig. Och grädde, vilken lyx!
.
Lokala varor som frukt, grönsaker och fisk är dock billigt. För 20 kr kan man få sagolikt god fisk åt hela familjen. Det blir inte mycket exporterade märkesvaror för vår del, iställer är det lokalproducerat som gäller och jag har nog aldrig ätit så hälsosamt förr. Nästan varje dag njuter vi av fisk och nyplockade, solmogna frukter och grönsaker.
.
Folk ser inte direkt fattiga ut, men har man en månadslön på 2000 kr kan man ju själv räkna ut att det inte räcker långt när priserna - i bästa fall - är svenska.
.
När det gäller shopping, dvs klädshopping, så är det med londonmått, eller vilka andra mått som helst, nästintill obefintligt. Köpte ett par billiga sandaler för 75 kr. Efter en vecka gick de sönder. Ersatte dem med ett par flip flop för 50 kr. En vecka senare är de också sönder och jag vågar påstå att det inte är något fel på mitt sätt att gå. 75 kr är kanske billigt för ett par skor, men inte om de har en livslängd på en vecka. Man kommer väl inte precis till Seychellerna för att trippa runt i Manolo Blahniks, men något vill man ju ändå trippa (nåja) runt i.
.
Annars finns det i princip inga modekläder eller modeaffärer. Det finns endel småbutiker och ett litet shoppingcenter av blygsamma mått i Victoria and that's it. Men det kan faktiskt vara skönt med lite fashion detox. Kedjor som McDo, H&M, Ikea, Starbucks och dyl göre sig icke besvär här på öarna.
.
För övrigt har valutan här sjunkit i värde med 50% mot dollarn sedan igår och dagen är ännu långt ifrån slut. Ja, ni kan ju tänka er vad det har för effekt på priserna på importerade varor och på ekonomin i stort här nere...

8 kommentarer:

Nadia sa...

Intressant, lite jobbigt att saker finns inom syn- och rackhall men kostar skjortan.
Kan du inte skriva mer om Seychellerna? Vad lever man av? Och hur ser landets historia ut? Inser att jag inte kan nagonting alls om Seychellerna...

Anonym sa...

DU e rolig! Inte behover du val nagot annat an en bikini, sjal och flip flop dar nere i paradiset??

Sjalv sitter jag i ett tomt kontor dricker en kopp Tetley Te, med socker och, ja -mjolk :-) Tittar ut och himlen e.... eeehhh...gra. Sma regnar gor det ocksa.
Haromdan snoade det i London. ja du kan tanka dig paniken i trafiken. Jag fick sta och skrapa sno i en kvart for att ens kunna oppna bildorren!
Ja du-mitt enda hopp av att fa se vackra farger och glimt av sol ar din blogg. Tragiskt (haha) Och vad ser jag nar jag kikar in?? Underbar exotisk frukt. jag tror jag ska forbereda mig for en 10 dagars detox dar jag bara far leva pa frukt, gronsaker och farsk fisk :-) Muuums!

Langtar :-)

Denise

Geraldo Maia sa...

Hello Lisa,
It is a great pleasure to visit your nice and interesting blog for the first time.
Best wishes from Brazil:
Geraldo

Det Mörka Hotet sa...

Så himla dyrt - och snacka om inflation!

♥ Sanna ♥ sa...

huuh inte kul säg till om du vill att jag skickar ngt från sverige det borde man ju kunna göra eller...
Jag har en liten utmaning till dig på min blogg....
http://sannasegna.blogspot.com/2008/11/seven-odd-things.html
KRAMISAR

Lisa Christensen sa...

Nadia: Kul att du vill läsa mer om Seychellerna! Har en massa inlägg i huvudet, men har inte hunit skriva ner än. Det finns en massa att säga om detta land och hoppas snart kunna skriva lite mer om dess historia etc.

Denise: Haha! Londonlivet lockar mig inte ett dugg när jag läser vad du skriver (och inte annars heller). Tycker att du och Nelson också borde emigrera hit ;) Snart är ni iaf här och får njuta av lite sol (det har inte regnat mer). Kram

Geraldo Maia: Thank you and welcome to my blog!

DMH: Visst, det är helt galet...

Sanna: Tack. Vi får övertala folk att komma på besök så att de kan ta med proviant ;) Ska kika in på din sida nu. Kram

Thérèse sa...

Precis som Nadia vill jag också gärna lära mig mer om Seychellerna. Läser allt du skriver med stort intresse även om jag inte alltid är så duktig på att kommentera.
Låter lite jobbigt med priser och varubrist. Fast visst kan det kanske vara bra med en mode-detox och du behöver väl bara några bikinis och sommarklänningar nu. Men hur funkar det med näthandel till Seychellerna? Troligen inte lönt när det gäller mat men man kanske kan köpa kläder och skor om man tröttnar på det lokal utbudet.

Lisa Christensen sa...

Är själv lite dålig på att kommentera hos mina bloggvänner (även om jag läser) för det är en pärs att öppna nya sidor med det långsamma internet här nere.

Man kan tyvärr inte få visakort här nere, bara visa electronic och det kan man inte använda till internationell handel. (Jag kan alltså handla online med mitt svenska visakort, men de lokala har inte den möjligheten.)

Ska snart skriva mer om livet, kulturen och historien här nere! ;)