4 november 2008

Det har börjat skena...

Ekonomin här galopperar. Landets valuta är en sten som någon kastat i havet. Alla håller andan. Och nu börjar priserna stiga. Folks besparingar har plötsligt blivit till ingenting.
.
Dessa vackra smaragder, utslängda i Indiska Oceanen, är snart värdelösa. Utanför landets gränser har valutan - tills nu - inte varit värd mer än pengarna i ett monopolspel för man har inte kunnat växla om dem, men inom landet har de förstås haft sitt värde. Nu ska man kunna växla till forex, men frågan är vad det hjälper när kursen störtdyker.

6 kommentarer:

Millan sa...

Ah nu har jag vagat mig ut pa en bloggrunda for forsta gangen sen Sofia anlande... sa skoj att se vad alla haft for sig! Och i ditt fall sa har ju massor hant! Nu bor du pa Seyshellerna och aventyrsadran i mig blir genast fascinerad och lite avis ocksa. Sa harligt att fa uppleva nagot sa totalt olikt livet har i norra Europa! Visst har livet en baksida med hoga priser och sa men det maste anda vara valdigtr roligt att fa uppleva nagot sa ananorlunda!
Vad fin Julie ar pa bilderna ocksa. Snacka om att hon vaxer!! :-)
Ar det forresten ok om jag lankar till dig fran min sida?
kram fran ett gratt, regnigt och kallt Bristol (men jag har det ratt gott och varmt har i babybubblan trots allt ;-))

♥ Sanna ♥ sa...

Läskigt med valutan,man tyckte att våra svenska pengar inte var värda så mkt längre i Paris då 1Euro kostade mer än 10kr hmm, då är det där fruktansvärt...
Jag vill ändå nu önska dig en fortsatt mysig vecka i värmen här har vi 0grader och frost nätter kallt på dagarna med blåst och eller regn...
KRAMISAR

Det Mörka Hotet sa...

Det måste vara svårt och kämpigt för alla människor som inte har några andra medel än den egna inhemska valutan!

Annars är jag väldigt uppspelt efter att Barack Obama hållit sitt segertal i Chicago där han kunde konstatera att efter 43 vita medelålders män får USA sin första färgade president och det med invandrarrötter därtill - än finns det hopp för USA!

Obama lär få det väldigt tufft men jag hoppas för USA och resten av omvärlden att han kommer att lyckas.

Lisa Christensen sa...

Millan: Ja, det är en hel del äventyr här nu. Men du har ju ditt lilla äventyr med Sofia ;) Självklart får du länka - tack! Jag lägger upp dig också. Ha så bra i babybubblan!

Sanna: Det är en negativ ekonomisk utveckling i de flesta länder nu. En ny depression kanske?
Kram

DMH: Jag är också otroligt uppspelt!! Vill inte vara för politisk på min blogg, men det känns bra att USA har kommit så långt att de kan välja någon som Obama till president. En historisk dag :)

Thérèse sa...

Läskigt. Hur gör man som utlänning om man bor och arbetar under en period på Seychellerna? Sparar man en del av lönen på ett konto i en utländska bank med en "säkrare" valuta eller får man lön i en annan valuta om man arbetar på ett internationellt företag? Förstår att det varierar men hur mycket bryr man sig?

Lisa Christensen sa...

Får man betalt i inhemsk valuta är det ej mycket att göra... De som får betalt i forex sätter in på utländskt konto och betalar med visakort.