8 januari 2008

Mer saltlakrits, tack!

Ingen snö i sikte, bara sol och fågelkvitter. I söndags promenerade londonborna på Hamstead Heaths leriga hedar med sina hundar. Vi också - minus hund.

Vi var på IKEA i förrgår och köpte hem ett lass med knäckebröd, Kalles Kaviar, Ahlgrens bilar och skorpor. J kan inte förstå hur jag kan äta något så äckligt som Kalles Kaviar. Vad jag inte kan förstå är varför IKEA inte har ett bättre saltlakritsutbud. Jag vill inte ha salta sillar! Jag vill ju ha djungelvrål, turkisk peppar, jättesalt och salta katten.

11 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

IKEA - okej, saltlakrits - nja....ha, ha!

Men det bor ju en himla många svenskar i London - "Sveriges" största stad utanför det egna landet - så har du kollat med andra svenskar om det inte finns någon affär som har dessa produkter?

Basilika sa...

Hog igenkanningsfaktor dar. Jag blir alltid sa besviken att de inte har mer saltlakris. Svenska butiken i Marylebone har ratt bra utbud vad jag minns, men jag hinner ju aldrig dit under veckorna innan de stanger. Sist jag var till svenska kyrkan (i varas?) hade de ocksa daligt med saltlakris men det kan ha varit temporart. (Och cafet haller oppet till nio de flesta kvallar.)

Cattis sa...

Så vackert och vårlikt det ser ut!
IKEA finns då överallt ;-)

Thérèse sa...

Jag har undrat precis samma sak. Salta sillar är inte tillräckligt salt. När jag bodde i Madrid fick jag då och då vansinnigt sug efter saltlaktrits och då ville jag ha djungelvrål och turkisk peppar och liknande inte salta sillar. Saltlakrits var nog den enda svenska "mat" jag verkligen saknade

Tankevågor sa...

Vill du att jag ska skicka lite? :)

Lisa Christensen sa...

DMH: Gillar du inte saltlakrits...? Är helt beroende :) Jo, det finns på svenska kyrkan vet jag, men det var ganska dyrt om jag inte minns fel.

Basilika: Saltlakritsabstinens är jobbigt... Har aldrig varit i den där svenska butiken i Marylebone, tack för tipset! Ska försöka ta mig dit.

Cattis: Det har aldrig riktigt varit någon vinter här känns det som. Det gick direkt från höst till vår...

Thérèse: Salta sillar är utan finess :) Saltlakrits är nog också det jag saknar mest här i utlandet. Och svensk keso. Den är så sur här.

Londongirl: Ja tack ;) Eller så får jag åka till Sverige snart och dämpa min saltlakrits-/familj-/vännerabstinens...

Anonym sa...

Jepp! Att åka till Sverige e nog enda utvägen på ditt problem. Åk nu! På direkten.

Nadia sa...

Vilken vacker plats! Som gjord för en promenad, med eller utan hund :)

Lisa Christensen sa...

Ann: Haha! Misstänkte att du skulle tycka det.

Nadia: Hampstead är mysigt, som en grön oas. Men längtar verkligen efter Tilly när jag är där för glada hundar springer runt överallt.

Anne sa...

svenska kyrkan i Melbourne sålde turkisk peppar. Vet inte om du kan ha sama tur i London.

Lisa Christensen sa...

Svenska kyrkan brukar som tur är ha proviant för svenskar i nöd...