4 februari 2007

Om musik, litteratur och vår husmus

I fredags efter jobbet var jag i en hemstudio nära Earls Court för att lyssna på lite musik. Nu är det meningen att jag ska komponera ihop lite grejer. Det var så länge sedan jag skrev musik att jag inte vet om jag kommer ihåg hur man gör. Jag får prestationsångest och blir nästan avundsjuk på mitt yngre, ambitiösare jag. Men jag hoppas inspirationen låter sig inspireras av lite pianoklink senare idag... Kanske kan London blir mer spännande sett ur ett mer musikaliskt perspektiv.

Igår var vi i Oriental City och åt. Vi har också handlat upp oss på asiatiska råvaror. Annars har vi bara tagit det lugnt. Jakob har faktiskt läst ytterligare sex sidor på min favoritbok Brott och Straff. Han har ungefär kommit halvvägs nu - men det har tagit drygt ett år. Det är en av världens mest lästa böcker, men alla man talar med tycks ha något medfött motstånd mot Dostojevskij. Varför det? En gång när jag satt på planet till London frågade en engelsman mig varför jag läste Idioten, om det var p g a studier och när jag förklarade att det var av fri vilja kunde han knappt tro att det var sant.

Till mer triviala ämnen: Jag kan nu avfärda alla speklationer om vem som ätit chokladen. Jakob tog musen på bar gärning. Dessvärre blev Jakob räddare än musen så den slapp undan.

Inga kommentarer: