5 juli 2009

En resumé av helgens bravader....

Fredag: När åskan och regnet hade lagt sig mötte jag och Julie upp J i Vasastan (han slutade redan klockan tolv). Vi promenerade bort till Östermalm, besökte Saluhallen, gick vidare mot Djurgården och hamnade till slut på Rosendal, som jag genast korade till min favoritplats i Stockholm. J och jag drack öl och äppelmust och Julie var alldeles vild av lycka på det gröna gräset under äppelträden. Sedan gick vi hem med en påse full med pain au chocolat, foccacia, ekologiskt bröd och blommor - allt fick vi av N som arbetar på Rosendal.

Saluhallen bjuder på en massa delikatesser...

Rosendals trädgård är en fantastisk plats som jag alltid kommer att återvända till när jag behöver lugn i storstadsbruset.

Inne i ett utav växthusen

Rosendals café

Glad liten flicka tultade/kröp runt under äppelträden.

Lördag: Ingela och David bjöd oss på persisk middag. (Ni kan läsa mer om kvällen här.) Det var underbart gott och vi hade trevligt och pratade hela kvällen tills Julie började gnugga sig i ögonen och det var slut på det roliga. Men så snart vi promenerat ut på Stockholms gator blev hon pigg igen. Som vanligt alltså.

Söndag: Nåja, lite städning och andra oglamorösa saker inledde dagen. Sedan blev det shopping och nu på kvällen har Julie ätit blåbärspannkakor med hallon och J har lagat god tandoorikyckling, saag paneer (fast med halloumi) och raita, så nu är ni alldeles uppdaterade och informerade om varenda liten petitess.

Blåbärspannkakor intas helst med hela ansiktet. Ögon och näsa ska också gärna matas.

Indisk middag

9 kommentarer:

Sara sa...

Vilken härlig helg!
Jag är helt full av sverigenostalgi, och inte blir det bättre av att läsa om ett vackert stockholm!

Anonym sa...

Vilken härlig blogg!
Lägger genast till på favoritlistan. Att se sin egen stad i ord och bilder får en än mer hemmakär. Tack.
Sandra

Elena sa...

Indisk middag ser gott ut. Det ser ut som lax, spenat och fetaost. Har jag rätt?

Lisa Christensen sa...

Sara: Well... just nu är det grått, 18 grader och jag hade nog hellre varit på Korsika, haha!

Sandra: Åh, tack! :D

Elena: Nja ;) Spenat är det, men med halloumi (ost) och sedan är det kyckling som färgats röd av kryddmarinaden.

Tankevågor sa...

Mmm vad den såg god ut den där maträtten på slutet!

Visst är Rosendal en underbar plats. Jag tycker så mycket om att allt är så otroligt genuint och äkta...hela tänket kring trädgården och maten, brödet osv. med ekologiska råvaror.
Har du deras kokbok? Om inte så finns den att köpa där...goda brödrecept och allt möjligt i den.

Vad söt hon är Julie! Bilden med blåbärspannkaka är för skön. :-)

Kram

Tess sa...

Härliga bilder!
Kram

Lisa Christensen sa...

Londongirl: Den kokboken skulle jag vilja ha, det är så underbart på Rosendal och jag gillar hela konceptet.

Ja, visst är hon söt med blåbär i hela ansiktet! ;)

Kram

Fyrabarnsmamman: Tack! Kram

iLLi sa...

Åh, nu saknar jag Sthlm massor när jag ser de här bilderna... :-)

Lisa Christensen sa...

Lina: Men det är tyvärr bara några dagar om året som sthlm är så här underbart... ;)