15 juni 2009

Stockholm 2005 vs Stockholm 2009

Helgen har gått till ungefär så här:
.
Vi var ute i handlade med paraplyerna utochinvända i blåsten, jag funderade över bloggandets vara eller icke vara och Sveriges vara eller icke vara ("Kan man verkligen överleva fysiskt och psykiskt här i kylskåpet?") - och kom inte fram till något.
.
Vi gick på Strindbergs gamla gator och hamnade inte långt senare i de nyare Klarakvarteren. J tyckte plötsligt inte att Stockholm var vackert längre.
.
Jag har länge lyckats hemlighålla Stockholms fulare sidor för J. Första gången han var på besök planlade jag noggrannt vår stadsvandrig för att omsorgsfullt undvika alla skönhetsfläckar på kartan. Vi gick längs med Strandvägen, över Djurgårdsbron, till Rosendal och satt under äppelträden och pratade. Sedan tog vi färjan över till Söder och åt sushi någonstans på Götgatsbacken. Därefter tror jag vi vandrade vidare till Mosebacke och sen mot obligatoriska Fjällgatan. J var imponerad, precis som planerat.
.
En annan dag tog vi båten till Fjäderholmarna. Det var dessutom alltid sol om jag minns rätt. Och jag kommer ihåg att vi gick från Stadshuset längs Norrmälarstrand, tog ett glas vin vid vattnet och fortsatte bort mot Smedsuddsbadet. Det var det som slutligen fick J på fall - badstrand mitt i stan!
.
J var såld och började fundera på om han inte kunde pendla mellan Stockholm och London, men jag gjorde en taktiskt vändning och frågade om inte Paris var lite närmare (och - i mina ögon - intressantare).
.
Som ni nu vet hamnade vi så småningom på Seychellerna istället, och nu lite senare, i Stockholm. 1-0 till J, men han är inte lika imponerad som 2005. Å andra sidan kanske inte 15 juni 2009 gör sommarsverige rättvisa. Men jag vet inte... Stockholm liksom... Jag har svårt att främmandegöra staden. Fast ibland om jag lägger till med egna fantasier och föreställer mig att det är 1800-talet blir det lite mer intressant.
.
Hur som helst kom jag på att jag inte hade varit på Gotland, vilket E menade var skandal när man är kulturvetare som jag. Men sedan skrattade J och sa lätt uttråkad att vad var Gotland när man har varit på Seychellerna? Och frågan är kanske: Vad är någonting när man har varit på Seychellerna?

6 kommentarer:

Ingela sa...

I Sverige slipper ni myror i lådorna och mobildisplayen, skyhöga priser på importerade varor och tomma butikshyllor och ett BVC som ger konstiga råd i alla fall :-) Du bad någon påminna dig om det när tristessen slog till....hi hi...

Du ska se att det blir bättre vännen! Jag hoppas och tror att Sverige kommer visa sin bättre sida snart. Jag har ju beställt vackert väder i sommar!

Kramar

Farmor sa...

Hej med jer.
Vi har været på Gotland og på mange måder minder det om Bornholm. Så det kan ikke sammenlignes med Seychellerne. Men absolut et besøg værd.

Marliina sa...

Stockholm ar otroligt vackert nar solen skiner. Staden ar omringad av vatten och man har nara till allt. Ett plus ar ju aven att Sverige ar ett otroligt tryggt land och ett toppenland for barn att vaxa upp i. Inget land har en barnomsorg som Sverige och lika fina dagis och grundskolor med gratis lunch.

Jag flydde Stockholm for att mentaliteten utomlands passar mig battre och for att mojligheterna i London var storre an i Stockholm. Men det gar inte att komma ifran att Stockholm ar en toppenstad!

Hoppas du kommer trivas...

Lii sa...

Det ar val det som ar faran med att se mer, uppleva mer - man far mer att jamfora med. Allt blir mer svarslaget. Kanner igen det dar..

Du skriver sa fint!

R i Prag sa...

Gotland är faktiskt en av de ställena jag skulle kunna tänka mig att bo på året om.
Jag var på väg att flytta dit för ett antal år sedan. Det som lockade mig mest var ostsidan, för på västsidan är det så mycket turister under sommarmånaderna.
Gör ett besök, jag tror säkert att du skulle gilla den lilla "kobben".

Lisa Christensen sa...

Ingela: Tack! Det där med myror tar alltid ner mig på jorden, haha!
Kramar

Farmor: Ja, vi måste definitivt åka dit! Knus

Marliina: Stockholm är min hemstad och vacker för det mesta, men jag har aldrig känt mig hemma här. Vi får se om det ändras.

Lii: Åh, tack!! :)

R i Prag: Jag får ta en tur dit snart. Har bara hört gott om Gotland.