14 september 2007

Utan skyddslinor

Att skaffa kabel-tv är inte lätt här i England som man skulle kunna tro. En man kom för att installera kablen och pga orsaker som jag inte riktigt kunde förstå (men det hade något att göra med att hitta en gammal kabel och dra en ny) skulle han plötsligt upp på taket - utan skyddslinor.

Han klättrade över räcket på vår balkong, lutade sig över mot taket och vem vet hur gamla de där viktorianska takpannorna är. Med fötterna på balkongens yttersta avsats som enda fasta punkt och överkroppen någonstans mellan marken och taket slängde han kablar som lasso runt skorstenen och jag vet inte vad för jag gick in. Om han tänkte begå självmord hade jag ingen lust att bevittna det hela.

"Stackarn riskerar i alla fall livet för att vi ska få vår tv", tänkte jag tills Jakob sa att det berodde på att the cable guy inte orkade gå ner till bilen för att hämta stegen.

Trots mina farhågor återvände mannen till vårt vardagsrum med livet i behåll. Jag sa att han var väldigt modig, men han skrattade bort det, menade att på Jamaica, där han kom ifrån, var detta ingenting. Där var det vardag att kasta sig ut utan skyddslinor.

Själv har jag nog aldrig levt ett så skyddat liv som nu, även om jag är van att leva utan skyddsvästar, backup-planer och fallskärmar...

Inga kommentarer: