13 september 2012

30/6-2012: Lisa og Jakobs forrygende bryllupsfest, d. 12. maj 2007


Kyrkan sedd från Js föräldrars hus där vi höll festen.
Huset sett från kyrkan.
Den 30 juni 2012 blev jag och J välsignade i en liten by utanför Århus. En fantastisk dag med lite kaos och massor av kärlek.



Då dessa bilder togs dånade kyrkklockorna frenetiskt. Jag stod försenad utanför kyrkporten med min brudtärna och Julie som var brudnäbb. Inne i kyrkan satt gästerna samlade och J stod framme vid altaret i väntan på mig. Brudbuketten fattades och ännu värre - Emil låg kvarglömd på soffan i huset och sov (inte ensam i huset måste jag tillägga). Klockorna dånade, jag grät utanför kyrkportarna. Min svärfar sprang i ilfart ner efter brudbukett och Emil. Det var så mäktigt, så intensivt, så förvirrat, så stort - klockorna som ihärdigt klämtade för oss i en oändlighet. Så slutade ringandet. Stackars brutalt väckte lille Emil var på plats, alla var samlade och så slog klockan tre hårda, tunga slag och portarna slogs upp. Först gick Julie och brudtärnan in och efter, på det ojämna stengolvet, med röda rosenblad utströdda uppför gången gick jag sakta, sakta för att inte falla, snubbla eller svimma, på väg mot altaret där J stod och väntade på mig. Han svalde bort tårar och lyfte på min slöja. Sedan minns jag bara fragment av att prästen talade och vi knäböjde och någonstans mitt i allt sa vi ja och prästen höll tal, psalmer sjöngs på svenskdanska, Vera döptes och sedan gick vi ut till Bachs Air.


Vi hade såpbubblor istället för ris. Riskastningen symboliserar fruktsamhet, men det behöver vi ju inte mer ;-)



Tilly, älskade Tilly. Det var sista gången jag såg henne, på mitt bröllop i Danmark. Två veckor senare, hemma i Sverige gick hon bort.


Vi höll trädgårdsfest i Js föräldrars fantastiska trädgård på Jylland. Under bröllopsförberedelserna tittade vi på oändligt många festlokaler (jag har nog plöjt igenom alla i hela Stor-Stockholm), i tre olika länder och velade först mellan Svenska kyrkan i Nice, Engelbrektskyrkan och Hedvig Eleonora, men sedan insåg vi att ett enkelt, avslappnat, lantligt trädgårdsbröllop i Danmark var det som passade oss bäst. Barnen kunde springa fritt i trädgården, sova i det stora huset och vi kunde njuta av buffé och dans med våra vänner och vår familj.

4 av 6 kusiner fångade på bild då de leker i trädgården.




Vera med min mamma.


Vi hade tipspromenad för gästerna i trädgården.


"Var i går til Lisa og Jakobs forrygende bryllupsfest, d. 12. maj 2007. :)" som en av våra gäster uttryckte sig dagen efter på facebook. För sanningen är ju att vi blev hemligt vigda i London drygt fem år tidigare, bara vi två, med två vittnen, en regnig vårdag i Wood Green. Men mer om detta en annan gång.

7 kommentarer:

Farmor sa...

Havde helt glemt bloggen, men hvor har det været dejligt at se tilbage på denne dejlige sommer. Glæder mig ikke mindst over et dejligt minde fra højtideligheden i Gjern kirke og den efterfølgende fest men allermest over 14 dejlige dage med jer og jeres dejlige børn.

Lisa sa...

Det er heldigt at man kan genopleve det lidt med billeder :-)

Anonym sa...

Stort grattis, så härligt det ser ut!

Anonym sa...

Stort grattis, så härligt det ser ut!

Anonym sa...

Gudomligt vackert och verkligen trevligt ser det ut! Fint skrivet om kaos, nerver i början och lyckan med ett hemmabrölopp!

Lisa Christensen sa...

Tack Johanna och Anonym! Det var en oförglömlig dag :-)

Anonym sa...

Så underbart vackert! Allt gott till er alla!

Anita