8 mars 2008

Snuff

Danskarna har visst inte helt förstått det här med snus. Eller det var i alla fall vad jag trodde. J hade prövat det (i sin ungdoms dar får jag tillägga) och höll på att svimma och jag antog såklart att han hade stoppat snuset under läppen. En självklarhet så självklar att jag inte brydde mig om att fråga vad han annars hade gjort med det. Sedan för en tid sedan hade vi en dansk kompis här på besök. Ämnet snus dök upp som det brukar när man pratar om något svenskt. Denne danske vän hade haft liknande reaktion som J, men jag har ju aldrig prövat så jag vet inte hur man reagerar. Sedan visade det sig att de båda hade inhalerat snuset upp i näsan! Så som man sniffar kokain.

"Jamen, snusa", försvarade de sig när jag bara skrattade. "Man snusar ju snus."

Var tvungen att kolla upp det och på Wikipedia kan man läsa att
"Det ursprungliga snuset var torrt och användes som luktsnus (kallat snuff), det vill säga intogs genom att man sniffade upp det i näsan".

Det är alltså så man snuffar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur discusting snus än må vara så är ju ordet "snuffar" hur gulligt som helst:) Thi* Men sånt där löst snus, uuh!

Tankevågor sa...

Fniss! Ja då kan mn ju förstå att de nästan svimmade. Glömmer aldrig när jag var med en killkompis som snusade i London för några år sen. Det var innan han hade börjat med portionssnus. Vi var på väg upp till Seven sisters med T-banan för att se fotboll.
När han kramade till en prilla satt en tjej mittemot och tittade nyfiket på vad han gjorde. När han sen stoppade in den under läppen blev hon alldeles chockad. Storögt och förfärat tittade hon på honom och jag kunde inte hålla mig för skratt. Den tjejen kan inte ha sett snus förut. :)

Miss Marie sa...

usch, snus upp i näsan kan inte ha varit gott! inte undra på att de inte gillade det...

bokmalen sa...

Hej, kul läsning, gillar dina betraktelser! Bifogar ett tips.

Vinn en bok!

Genom att svara på några frågor om bla senast lästa bok så har man möjlighet att vinna en bok som heter "15 gånger Asien" som är en reseskildring. Jag har själv läst boken och rekommenderar den.

15 resenärer ger sin bild av en liten del av Asien. Det handlar om starka upplevelser, möten med människor och främmande kulturer, och tankar som uppstår i samband med dessa. Det handlar också om äventyr, naturupplevelser, och meditation. Länder som är representerade i boken "15 gånger Asien" är Indien, Singapore, Laos, Vietnam, Thailand, Kambodja, Malaysia, Indonesien, Kina och Bangladesh. Länk till utlottning av boken: http://www.boktipset.nu/senastenytt.html

Lisa Christensen sa...

Haha! Här i utlandet blir man chockad av våra snusvanor. Minns att det var samma sak i Frankrike. Jag skulle FÖRKLARA mig även fastän jag aldrig snusat och avskyr tobak. Vad menade vi med att hålla på och snusa??

Men snuff låter lite gulligt i alla fall :)

stambyte sa...

Jag tycker alltid att det är hysteriskt roligt att förklara hur STORT det är med snusning i Sverige för folk utomlands. De förstår aldrig grejen liksom. Samt att få dem att behålla en prilla under läppen- helst om det är lössnus- för att de kaxar sig och säger att det inte är nån grej, haha- jävligt kul. De spyr inte så sällan av snus...