15 februari 2008

Den moderna mannen

J har alltid älskat att laga mat, men jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när han för några dagar sedan blev helt besatt av tanken på att köpa en bakmaskin. Vi gick i affärer och letade, han surfade runt på nätet efter den ultimata och hittade till slut någon maskin som skulle hålla i 100 år och som man dessutom kan köpa en massa tillbehör till, såsom pastamaskin, korv-stoppar-grej (vem som nu kommer att använda den...), citronpress m.m. Så är man fast i beroendet och måste förstås ha alla de där tillbehören också. (Inga problem med att hitta på vad han ska få i födelsedagspresent de nästa tio åren alltså.)

Igår (på alla hjärtans dag) anlände bakmaskinsmonstret i vår lilla lägenhet. J var lyrisk och så fort han kom hem från jobbet ställde han sig och diskade (!) alla tillbehör. Jag var lite skeptisk över hans nyfunna intresse och bläddrande i den medföljande kokboken och retades lite med honom för hans passion för bakmaskiner. Men han hävdade att
det bara var för att "det är så kul med alla gadgets". Sedan kom förklaringen: Nu har han köpt maskinen till sig själv, men det är visst meningen att jag ska baka.

6 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Ha, ha, ha: förlåt, men jag måste skratta då det är så typiskt killar att antingen satsa 100% eller ingenting!

Men du: ni kan väl göra en deal: han bakar - och du delar ut pussar...?
Som Don Corleone säger till Johnny i Gudfadern: "I'll make him an offer he can't refuse"!

Sara sa...

Öh? En bakmaskin? Varför inte?
Mannen i mitt liv har precis fått för sig att han vill ha ett lyxstrykjärn med tre miljoner inställningar.Jag är perplex.

Tankevågor sa...

Ha ha ha....känner igen det där. Är alla män så här kanske? ;)

Men alltså jag kan inte sluta fundera på hur ni ska få plats? Jag kan liksom se det framför mig när han "bygger till" sin maskin med den ena efter den andra nya funktionen? :)

Lisa Christensen sa...

DMH: Försökte föreslå den där dealen, men nu kräver han BÅDE pussar och bakning! Igår hade vi i alla fall besök av hans bästa vän som fick beundra mästerverket och smaka på Js potatismos som han gjort i maskinen, medan jag låg på soffan...

Sara: Alltså, vad är det med män? Tror bara att de stirrar sig blinda på alla funktioner. Har försiktigt (det handlar ju trots allt om deras manliga stolthet) försökt påpeka att det är en BAKmaskin, inte en bil...

Londongirl: Jag hade ingen aning om att de kunde bli så här exalterade över en... bakmaskin.

Och nej, vi få inte plats. Pga bakmaskinen måste det ju göras rum så J bjöd hit sin kompis så att de kunde dricka upp all öl som fanns i huset för att frigöra mer utrymme. Det ena leder till det andra...

Anonym sa...

Hahaha - vad kan man säga, annat än typiskt män! Får verkligen hoppas att han använder den själv så att du slipper :)

Lisa Christensen sa...

Aradil: Nu är jag faktiskt ganska förtjust i den där bakmaskinen (se ovanstående inlägg :)