19 februari 2008

Den moderna kvinnan njuter av bakmaskinen...

Jag måste motvilligt erkänna att jag har blivit frälst. Bakmaskinen (och J) är fantastisk! Speciellt som jag själv inte har behövt lyfta ett finger, men kunnat mumsa nybakt bröd...

I söndags satte J igång med bakmaraton. Han bakade speltbröd (bröd gjort på dinkelmjöl), grovt bröd med valnötter, vitt bröd, chokladmunkar och jordgubbsmunkar. Och det smakade gudomligt, precis som nybakt bröd från bagaren. (Förutom munkarna som var sega som gummi...)


Den moderne mannen kan vara busy och snacka i telefon samtidigt som han bakar. Den moderna kvinnan står bredvid och tar bilder...


Slutresultatet:


Jättegott bröd som vi åt med smält smör på medan det var varmt.

Gummimunkar med besk choklad på, någon?

Jordgubbsfyllda munkar (och sockrade brända munkar i bakgrunden).

15 kommentarer:

Millan sa...

Jag har ocksa en brodmaskin och jag ALSKAR den! Aven om det borjar bli battre nu sa ar ju inte England sa dar valdigt begavat nar det galler att fa tag i olika sorters brod i affarerna (eller ens pa bageriet) - det ar liksom brunt eller vitt brod som galler lite. Da ar det kalas med en brodmaskin!

Det ar ju bara underbart att vakna pa morgonen nar det luktar nybakat brod i hela huset!!

(Later som en riktig husmor gor jag ocksa!)

Anonym sa...

Lisa fik ikke en brødmaskine som hun ville, så vi (jeg) købte en køkkenmaskine/bagemaskine som bare knådar degen. Man skal selv sætte den i ugnen. Til gengæld kan jeg sætte alle mulige attachments på
;-)

Anonym sa...

Altså sætte degen i ugnen, IKKE maskinen......

Tankevågor sa...

Ha ha ha Jag vill också ha en sån Jak...jag menar maskin!!! Ska genast visa detta blogginlägg för mannen här hemma. :)

Anonym sa...

Lisa, be Jakob göra en laddning av där munkar och buda över till mej! Ser ruskigt goda ut... :)

Anonym sa...

Åh vad pyssligt! Bröden och munkarna såg gudomliga ut! Så gott med nybakat bröd med smält smör, lovely! Riktig vardagslyx! Älskar att baka men har bara bakat bröd ett fåtal gånger men nu känner jag riktig inspiration!:)*

Lisa Christensen sa...

Millan: Visst är det underbart med nybakt bröd! Det engelska brödutbudet är som sagt inte det bästa, men nu kan man stoppa i solrosfrön, havregryn och vilka nyttigheter man vill. Hade gärna velat kunna tajma in nybakt bröd till morgonteet, men nu har jag ju en Jakob istället ;)

Londongirl: Haha! Hoppas att din man låter sig inspireras (om inte kan du ju köpa en bakmaskin till honom i födelsedagspresent eller nåt). J var som en duracellkanin i köket, det var fantastiskt! Jag var väldigt imponerad av honom.

Ann: Det där var verkligen bara utställningsmunkar. De var sååå sega.

La fleur: Jag är verkligen dålig på att baka, men nu blir man kanske lite bättre ;) Känns så lyxigt att kunna göra sitt eget bröd utan mycket besvär. Kan verkligen rekommendera det!

Millan sa...

Ja men det gar nog lika bra med en Jakob da. Sa lange du sjalv slipper baka det sa! :-D

Miss Marie sa...

åh, de där munkarna ser riktigt goda ut, både jordgubbsmunkarna och gummimunkarna med besk choklad! :D

Lisa Christensen sa...

Millan: Hoppas det, men brödet är redan slut och jag är rädd att det är min tur nu...

Marie: Bilderna ljuger... :) Måste hitta ett bättre recept.

Anonym sa...

Mmm, känner nästan doften av nybakt ända hit. Bara lukten av nybakt är ju nästan värt att skaffa en bakmaskin för att få uppleva!

Anne sa...

sa gott det ser ut! jag har snart lunch.

Lisa Christensen sa...

Aradil: Älskar nybakt. Det är verkligen värt med en bakmaskin.

Anne: Jag har njutit av nybakt bröd sedan dess!

Anonym sa...

Oh! Egna bakverk är verkligen vardagslyx:) Nybakat och gudomlig doft...mmm.

Lisa Christensen sa...

Therese: Verkligen! Vi har helt slutat att köpa bröd i affären.