19 augusti 2008

En natt med Julie

Ni får ursäkta (mitt liv är inte intressantare än så här just nu), men så här ser nätterna ut nuförtiden (så vet ni som inte har barn än vad ni har att vänta, hehe):

21.45 Börjar amma Julie, ordnar sedan med nappflaskor* inför den kommande natten, stoppar om Julie och äter sedan lite själv.

23.30 Kommer i säng.

00.30 Väcks av Julie. Går upp, byter blöja, tar fram nappflaska och lägger den i varmt vattenbad.

00.50 Ammar i 10 minuter, sedan somnar Julie. Ger nappflaska fram till 01.40, går oerhört trögt eftersom Julie är så trött och halvsover sig igenom nappningen. Sedan kräks Julie. Hon får ligga på mage mot mitt bröst och smälta maten i en kvart, sedan är det dags att byta blöjor igen och även outfiten som är blöt av kräks.

02.10 Lägger Julie.

04.30 Julie vaknar och knorrar. Byter på henne, hon kissar så klart så snart jag tagit av henne blöjan... Tar fram nappflaska.

04.45 Börjar amma, Julie somnar efter en kvart. Försöker tio minuter till, men det går ej att amma en sovande bebis. Börjar ge på nappflaska och till slut börjar hon suga ivrigare.

05.30 Matningen klar. Julie krumbuktar sig som vanligt, rapar, vilar på mig ett par minuter.

05.40 Lägger Julie. Brak i blöjan.........

05.50 Försöker lägga mig. Julie är piggelin och jag försöker hypnotisera henne till sömns, men hon ligger bara och tittar med stora ögon. Jag somnar av ren utmattning.

07.45 Jag vaknar till. Julie ligger fortfarande och tittar med stora ögon. Julie tajmar in så att hon återigen kissar så snart jag tagit av bljöan. Hennes kläder blir helt blöta, byter body, sätter på ny blöja och börjar amma kl. 08.00.

En ny dag har börjat!

*Eftersom Julie är så liten ammar hon dåligt på nätterna eftersom hon är trött och jag kompletterar då amningen med min utpumpade mjölk på nappflaska vilket är lättare för henne att få i sig.

11 kommentarer:

Sara sa...

Oj, vilken natt! ;)

Jag är ju våldsamt intresserad av amning och spädbarn just nu, och funderar lite på just hur man hanterar allt det där praktiska som veritabel mamma-debutant!
Jag har i alla fall bestämt mig för att prova att amma, något jag inte var säker på i början.
Jag kanske återkommerom jag behöver hypnos-tips till hösten?

Ingela sa...

Hu...jag känner igen mig i mycket! Inatt gick jag och la mig kl 2 och strax före 4 ville Ida ha mat och mellan 2 och 4 låg hon och knorrade så jag sov ingenting.... Det är ju skönt att veta att det kommer bli bättre! :-)

Anonym sa...

Ojojoj... jag kanske får nöja mig med att låna andras barn... ;)

Miss Marie sa...

det låter inte så kul, men jag är säker på att du ändå njuter lite grann! :)

Basilika sa...

styrka till dig! Jag blir alldeles utmattad bara av att lasa det har inlagget...

Anonym sa...

OOO vilken natt, hoppas att du får hjälp så du får vila lite ibland försök att sova så mkt du kan när Julie sover enda sättet, strunta i alla måsten.
KRAMISAR till tusen tiller båda
ps är det ok att jag länkat hit från min blogg?????

Thérèse sa...

Oj! Du måste vara helt slut. Jag har en kompis som är i samma situation och varje gång jag pratar med henne låter hon dödstrött på rösten. Har ju själv varit där och kan trösta dig med att det blir bättre och bättre. Bara efter några månader så brukar många barn ha fått in lite mer sovrutiner även om dom fortfarande vaknar på natten men det brukar bli mer reglbundenhet i sömn och nattvaknade. Precis som någon skrev ovan. Försök sova lite på dagen när Julie sover och strunta i alla måsten. Dom första månaderna behöver man inte göra så mycket mer än vara med sitt barn sen kommer man successivt ur bebisbubbla och längtar efter att göra annat. Även om det inte känns så nu så går bebistiden otroligt fort.

Lisa Christensen sa...

Sara: Nu vet du vad du har att vänta ;) Tycker att amning egentligen är ganska praktiskt eftersom man alltid har maten med sig. Du får gärna återkomma om du behöver lite hypnostips (även om mina trollkonster har varit lite misslyckade).

Ingela: Ja, du vet ju precis hur det är... Knorrrrr....

Barajagjohanna: De är små och söta, men oj, vad de pumpar ut en!

Marie: Jag njuter verkligen. När man tittar in Julies ögon är det värt allt :)

Basilika: Tack, det behöver jag! Ibland förstår man inte hur man ska överleva, men det gör man... :)

Sanna: Så här (eller värre) är alla nätter! Har svårt att sova på dagen för det är så mycket som ska göras i min lägenhet, inför flytten etc. Och på dagarna sover Julie bara jättekorta stunder, en timme här och en timme där. Dessutom vill hon inte sova i egen säng utan bara i min famn!
Kram
P.S. Självklart får du länka! Tack :)

Thérèse: Åh, jag hoppas!! Just nu känns det som om man får sova... någon gång i framtiden. Det är underbart, men jag är alldeles förbi av trötthet. Jag skulle bara vilja ligga i sängen och bli uppassad dygnet runt, men man skulle behöva ett helt hov runt sig för att bara kunna ägna sig åt att amma och sova och äta.

Tankevågor sa...

Trots att det var "hundra år sen" jag hade små bebisar så minns jag just de där nätterna med nattmålen.

Tycker faktiskt att när du beskriver hur du ligger och ser in i de där (helt underbara ögonen) när hon är vaken och du vaknar till är så vackert!

Jättebra att du ammar henne! Det är så otroligt skönt att ha maten med sig och det blir perfekt sen när ni kommer iväg till ert nya hem.

Nadia sa...

Instämmer med Therese; det blir bara bättre och bättre! Min son är lite över ett halvår och sover från nio på kvällen till sju på morgonen utan avbrott, sååå skönt!
Dessutom blir det roligare att vara mamma när bebisen går från att bara vara ett litet paket som man tar hand om till att bli en individ som skrattar, ler och inte bara är.

Lisa Christensen sa...

Londongirl: Det är värt att vakna bara för de där ögonen :) Jag vill verkligen amma henne så jag är glad att det har fungerat bra!

Nadia: Det var det bästa jag hört på länge! Från nio till sju! Det hoppas jag att Julie också kommer att göra snart. Jag märker att hon gör skillnad på natt och dag för hon är mycket tröttare på natten och orkar knappt äta och ibland måste jag t.o.m väcka henne för att ge mat.