6 mars 2012

Dagens lunch

Det var en hård förra veckan, men det kommer definitivt fler "Tre barn på tre år". Ämnet är outtömligt, men tills jag har tagit mig samman och knåpat ihop del 2, låt mig bjuda på en dagens lunch.

Vuxenmeny
Rostbröd med skivad tomat (intas med lite gammalt morgonkaffe)

Barnmeny
Huvudrätt
Mammas omsorgsfullt pureade lax med pasta, morötter, broccoli och haricots verts.
Efterätt på maten
Jo, maten. Den lilla damen vill inte gärna ha mammas omsorgsfullt pureade lax med pasta, morötter, broccoli och haricots verts och därför har den listiga mamman förtäckt nyttigheterna med ett lager kärleksfullt pureade äpplen, päron, blåbär och banan med ett stänk av kanel i. Lilla bebisen sväljer allt med ett skratt tillkämpat av:

Dagen underhållning
Mamma dansar runt och sjunger wimbawappa wimbawappa och när hon går upp en oktav och sjunger wiiii-i-i-i-a-wimbombombidom skrattar lilla bebin och mamman skyfflar in en sked.

Ungefär så ser våra matrutiner ut. Vad är det med mina bebisar? Har de ingen överlevnadsinstinkt? Varför vill de inte äta mat? För tredje gången på tre år står jag nu här och fjantar runt, dansar och sjunger för deras överlevnadsskull...

5 kommentarer:

Marie sa...

Men åh, det här känner jag igen! Knepet att dölja maten med efterrätten körde jag också på, och så purear jag alltid frukt med nån grönsak (typ blomkål eller broccoli) så han fick i sig lite mer i alla fall! Tänk vad våra barn skulle svälta om vi inte underhöll dom så de kunde äta!!! :)

Sandra sa...

Haha. Jag bjuder på ekorrn satt i granen om det kniper vid lunchen=)

Lisa Christensen sa...

Marie: Vad smart att mixa ner någon grönsak i fruktmoset! Tänk att jag inte har kommit på det geniala knepet än!

Sandra: Haha! Man får ha sina shownummer i beredskap.

Anonym sa...

Oh vilken fantastiskt god babymat. Mitt problem är att jag själv är övertygad om att ljumma puréade grönskaer inte är särskilt gott. Jo kanske hälften tycker jag är okej men knappast en smakupplevelse. Vi har testat lite Baby Led Weaning. Men med 3 barn skulle jag knappast rekommendera det -om du inte vill äta lunch med bebisen i badkaret. Mer kladdigt än en bebis som tycker det är jättekul att kasta ris omkring sig kan man leta efter. Men om vi ignorerar honom... helt plötsligt har han smaskat i sig stavar med kokt morot och kyckling utan att slänga en gnutta. Med puré: Han är smart. Han luktar först, sticker ut en tungspets, gapar stooooooort om det är frukt eller risgröt, bolognese eller palsternacka... Gröna grönsaker. Inte en chans! Jätteroligt att du bloggar igen.

Lisa Christensen sa...

Anonym, Tack för alla dina fina kommentarer! Vera har börjat plocka maten själv nu och det kladdar enormt. Plus att hon numera inte vill bli matad. Hon är uppenbarligen en stor tjej nu! ;-)