11 juli 2008

Lilla fröken Julie

Hon heter Julie. Vi prövade många andra namn under dessa sju månader av väntan, men det var egentligen ingen konkurrens, vi visste det från början, allt annat var bara sidospår (ok, egentligen ville jag ha en annan variant på Julie, men J gick inte med på det). Jag har älskat namnet Julie ända sedan jag var barn.

I Danmark är Julie ett vanligt namn, men här i Sverige är det mer exotiskt än jag hade trott. Folk vet inte om de ska ha en engelsk, fransk eller dansk vinkling på det hela. Jag har visst också blivit ännu mer exotisk sedan jag kom hem från London. Folk talar ständigt engelska med mig nu för tiden. Efter att ha fört ett samtal med läkaren på svenska svarar han envist: ”Everything is perfect.” Fast det spelar ingen roll – så länge allt är perfekt – om det är perfekt på svenska eller engelska. Bara min dotter mår bra så är livet perfekt!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ett jättegrattis !!!!!
Jag blev nog lika lycklig jag när jag förstod att allt gått bra!!
Ryser när jag läser din berättelse, och som du säger man är så kär och förälskad i dom små varelserna att det inte finns ngt annat som existerar.
Grattis i mängder och stora KRAMAR!!!

Sara sa...

Julie! Vilket vackert namn; klassiskt, elegant och litterärt! Perfekt.

Hur uttalar ni det? Med fransk accent eller engelskt?

Thérèse sa...

Grattis igen! Vilket fint namn.

Tankevågor sa...

Ett alldeles underbart fint namn på er lilla sommarflicka! :-)

Förstår att du är i en annan värld nu. Det är precis som det ska vara.

Må så gott!

Anonym sa...

Gud vad underbart! Min syster heter faktiskt Julie, så ett mkt klokt namnval :)

Det Mörka Hotet sa...

Julie är ett underbart namn och faller i samma kategori som mina döttrars namn: kort och därmed blir det mindre "risk" för smeknamn samt att det går att säga namnet på andra språk.

Anonym sa...

Nämen himmel!!! VAD har jag missat!!??

* ~~ GRATTIS ~~ *

Jag är inom en sväng på alla mina favvo-bloggar från mammas & pappas dator (vår dator har kraschat).

Jag längtar till vi får ny dator!!! Tills dess; Ha det så jättebra!!!!

Kramar PiM

Miss Marie sa...

grattis igen!

namnet är verkligen vackert, jag skulle uttala det lite som schjuliii.. låter det rätt? =)

Pumita sa...

Vilket bra namnval! Julie är superfint! Undrar också hur ni uttalar det.

nurseblog sa...

Julie är ett jättefint namn! Hoppas allt är bra med er alla!

Lisa Christensen sa...

Sanna: Tack! Visst är man förälskad! Det är underbart, jag kan bara titta på henne i en evighet... Kram!

Sara: Roligt att du tycker om namnet! Det var bara tvunget att bli Julie. Vi tyckte också att namnet var gångbart lite överallt, så landet får avgöra uttalet, men när jag är i Sverige uttalar jag det som månaden juli, det går nog också bäst ihop med hennes efternamn. J säger "Jolie" som man uttalar det på danska där e:et hörs. Men förhoppningsvis hamnar vi i Frankrike någon gång och så blir hon mademoiselle Julie :)

Thérèse: Tack! Det känns som ett passande namn på henne. Nu ska vi bara komma överens om mellannamn också...

Londongirl: Ja, Julie kändes somrigt och skirt som vår lilla prinsessa :) Ha det gott!

Katrin: Vilket fint namn din syster har :) Det verkar betydligt vanligare i Norge och Danmark än här i Sverige.

Pim: Tack! Vad jobbigt med en kraschad dator! Det är min mardröm...

Marie: Tack! Jag brukar kalla henne Fröken Julie (som Strindbergs drama) på skoj, annars är det [Juli]. Många vill dock envisas med att säga hennes namn med engelsk accent...

Pumita: Tack! På danskt och svenskt vis. Hon blir säkert förvirrad, stackarn!

Nurseblog: Tack! Kul att du tyckte om namnet. Ha det bra!