19 november 2006

På besök i Sverige

Så där. Första orden skrivs på min blogg. Jag ska försöka fånga fragment av mitt liv och min tillvaro på dessa sidor.

Jag befinner mig i Stockholm för tillfället. När jag vaknade imorse såg jag en svag sol som höjde sig över hustaken. Klockan var kvart i tio på morgonen, men solen påminde om skymningssol, som en svag glödlampa som försökte lysa upp i mörkret. Och ingen snö. Allt är som vanligt, men man glömmer snabbt. Man glömmer hur oändligt långa nätterna är i Sverige under vinterhalvåret. Utifrån ett utlandsperspektiv kan man gärna inbilla sig att svenska vintrar är fulla av metertjock snö och vackra frusna sjöar där människor glider runt på skridskor.

Två veckor kvar till London. Jag måste pressa ut mesta möjliga av min tid här. Två veckor kvar av mitt Sverigebesök. Jag vet inte om jag ska säga att jag är hemma i Sverige på besök eller att jag snart ska åka hem till London.

Inga kommentarer: